امروز:   اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

سقطهای غیرایمن علت ۱۳ درصد مرگ مادران است

یک متخصص زنان و زایمان اعلام کرد که بر اساس آمارهای موجود، سقطهای غیرایمن علت ‌‌١٣ درصد از موارد مرگ مادران در جهان است.

**********************************
دکتر نسرین جلیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران – منطقه کرمانشاه – با بیان مطلب فوق گفت: سقط جنین به دو دسته درمانی و جنایی تقسیم می شود.
وی علل مادری و جنینی را عمده دلایل انجام سقط جنین اعلام کرد و افزود: بیماریهای قلبی-عروقی، بیماریهای کلیوی، بیماریهای اتوایمیون، تنگی شدید دریچه میترال، تنگی دریچه آئورت، پارگی قبل از موعد کیسه آب، کم خونی سیکل سل، رادیوتراپی و کموتراپی از علل مادری انجام سقط جنین است.
جلیلیان آنومالی‌های ماژور قلبی- مغزی در جنین ( که قبل از هفته ‌‌١۶ حاملگی تشخیص داده می شود)، آنومالی‌های کلیوی( که با کاهش شدید حجم مایع آمینوتیک توأم شود) و نقایص کروموزمی را از علل جنینی انجام سقط جنین عنوان کرد.
این متخصص زنان و زایمان با بیان این که درمانهای طبی و جراحی از روشهای انجام سقط جنین هستند، در خصوص درمانهای طبی، گفت: این درمان شامل استفاده از داروهایی از قبیل آنتی پروژسترون و آنتی متابولیت‌هاست که عوارضی از قبیل اسهال، استفراغ، دردهای شدید شکمی، خونریزی‌های شدید، گر گرفتگی، سردرد، سرگیجه و باقیمانده نسوج جنینی را به همراه دارد.
وی کورتاژ را از روشهای جراحی انجام سقط جنین دانست و خاطرنشان کرد: خونریزیهای شدید رحمی، پارگی و چسبندگی رحم، باقیماندن نسوج جنینی و عفونت از عوارض انجام کورتاژ است.
این متخصص زنان و زایمان گفت: در هر هزار ختم حاملگی احتمال پارگی رحم در ‌‌٣/١ نفر وجود دارد که البته اگر این عمل توسط افراد غیر متخصص و بی تجربه انجام شود، این درصد به ‌١٠ برابر افزایش می‌یابد و ممکن است منجر به هیسترکتومی (برداشتن رحم) و نا باروری دائمی شود.
جلیلیان با اشاره به این که بطور کل در موارد کورتاژ و ختم حاملگی (در شرایط قانونی) مشکلات و عوارض کمتری دیده می‌شود، تصریح کرد: در شرایطی که ختم حاملگی به روش غیرقانونی و غیر ایمن و در مطب‌های خصوصی یا مکانهای نامناسب انجام شود، میزان عوارض سقط جنین افزایش می یابد.
وی میزان مرگ و میر به دنبال انجام سقط جنین را در هشت هفته اول حاملگی ‌‌١٩ دهم درصد نفر به ازای هر صدهزار نفر اعلام کرد و افزود: در هفته شانزدهم تا بیستم حاملگی این میزان به ‌‌٩/۵ نفر در هر صد هزار نفر و در بالاتر از ‌‌٢١ هفته حاملگی ‌‌٧/١۶ نفر در هر صد هزار نفر است که این امر به دلیل خونریزی، آمبولی، عفونت و مشکلات بیهوشی اتفاق می‌افتد.
وی اظهار کرد: براساس آمار میزان شیوع سقط جنین طی دهه ‌‌٧٠ در استان کرمانشاه ‌‌۶۵ مورد به ازای هر هزار نفر بوده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: براساس نتایج حاصل از بررسی مرگ‌های ناشی از سقط های عمدی در استان و مقایسه با آمار جهانی و بالا بودن موارد مرگ ناشی از سقط عمدی در استان لازم است به ارتقا کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی درمانی توجه بیشتری شود.

ایسنا
آذر ۱۳۸۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی