امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

کار زنانه معمولا به کاری با شان و مرتبه پایین گفته می‌شود

زنان باردار حق بازگشت به کار را ندارند
کار زنانه معمولا به کاری با شان و مرتبه پایین گفته می‌شود/زنان باردار حق بازگشت به کار را ندارندنتایج یک پژوهش جهانی نشان می‌دهد که تعصب جنسیتی در استخدام یکی از هزاران تعصبات جنسیتی در محیط کار است که علیه زنان رخ می‌دهد. به گزارش فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در بخش فروش و کنترل بلیت، هنوز زنان زیبا و جوان ترجیح داده می‌شوند” و “مردان اغلب برای بخش‌های فنی مناسب‌تر هستند.” تقسیم کار جنسیتی میان زنان و مردان به یک کشور محدود نمی‌شود. این موضوع چنان در سراسر جهان تثبیت شده است که بسیاری از مردم آن را امری کاملا طبیعی می‌دانند!

*****

به گزارش فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل:
نتایج یک پژوهش جهانی نشان می‌دهد که تعصب جنسیتی در استخدام یکی از هزاران تعصبات جنسیتی در محیط کار است که علیه زنان رخ می دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از ITF یا فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، در بخش فروش و کنترل بلیت، هنوز زنان زیبا و جوان ترجیح داده می‌شوند” و “مردان اغلب برای بخش‌های فنی مناسب‌تر هستند.”

این جملات احتمالا  برای شما آشنا هستند. این‌ها فقط یک نمونه از تعصب جنسیتی در استخدام است. تقسیم کار جنسیتی میان زنان و مردان به یک کشور محدود نمی‌شود. این موضوع چنان در سراسر جهان تثبیت شده است که بسیاری از مردم آن را امری کاملا طبیعی می‌دانند. در صنعت ترابری، تفکیک شغلی بر حسب زن و مرد به شدت وجود دارد. مردان نسبت به زنان به تعداد و انواع شغل بیشتری دسترسی دارند. اگرچه این روزها تعداد زنانی که در صنعت ترابری کار می‌کنند، بیشتر شده است، اما آن‌ها هنوز تنها حدود ۱۰ درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهند. زنان در مشاغلی متمرکز شده‌اند که “کارهای زنانه” نامیده می‌شوند.

بر اساس این گزارش در برخی موارد، زنان از مشاغل “غیرسنتی” منع شده‌اند. برای مثال قوانین راه‌آهن مجارستان زنان را از راندن قطار منع می‌کند. خط هوایی بین‌المللی تایلند به زنان اجازه نمی‌دهد تا به عنوان خلبان کار کنند. “کار زنانه” معمولا به کاری با شان و مرتبه پایین گفته می‌شود. اکثراً این مردان هستند که مشاغل مدیریتی و سرپرستی را اشغال می‌کنند. این امر در تحقیقی درباره شرایط کارگران سیستم حمل و نقل در ایاالت متحده به خوبی نشان داده شده است.

در ادامه این گزارش آمده است؛ شمار پاسخ‌دهندگان زن، که مشاغل غیرمدیریتی را اشغال کرده بودند، تقریبا دو برابر مردان بود و شکاف عظیمی هم در میزان درآمد آن‌ها با مردان وجود داشت. گرفتن یک شغل فقط اولین مانعی است که زنان باید بر آن غلبه کنند. خواه موضوع استخدام باشد خواه ارتقای شغلی، آموزش یا شرایط کار، به‌طور کلی با زنان نامنصفانه رفتار می‌شود.

این گزارش در ادامه افزود: در سال ۱۹۹۹ بخش زنان آی.تی.اف تحقیقی درباره اتحادیه‌های وابسته انجام داد. اشکال و شیوه‌های مختلفی از تبعیض نسبت به زنان در همه بخش‌های آی. تی. اف گزارش شده است. در بخش استخدام، ۲۲درصد از پاسخگویان گزارش داده‌اند که آزمون‌هایی مربوط به ظاهر زنان وجود داشته است که عموما درمورد مردان انجام نمی‌شده است. در بخش دستمزد، و ارتقاء شغل، ۳۰درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند؛ وقتی موضوع ارتقای شغلی در میان باشد، این زنان هستند که مورد تبعیض واقع می‌شوند و ۲۵ درصد هم گفته‌اند که نابرابری جنسیتی در دستمزدها وجود دارد.

در این گزارش آمده است؛ ۱۶ درصد زنان باردار به مرخصی زایمان با حقوق و مزایا دسترسی نداشته‌اند و ۳۰درصد گزارش داده‌اند که زنان باردار بدون از دست دادن درآمد حق انتقال به شغل دیگر را نداشته‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است؛ ۱۴درصد دیگر زنان گفته‌اند وقتی پس از زایمان بر سر کار بازگشته‌اند، برای آن‌ها محدودیت‌هایی قائل شده‌اند و ۵۰ درصد متعهد شده‌اند تا وضعیت تاهل خود را در زمان درخواست کار آشکار کنند. از سویی دیگر تبلیغات و آگهی‌های شرکت ۵۰ درصد گفته‌اند که شرکت‌های حمل‌ونقل در تبلیغات خود زنان را نه به عنوان کارکنان حرفه‌ای، بلکه به عنوان کارکنانی که تنها صمیمت و دوستی ارائه می‌دهند معرفی کرده‌اند.

۱۸ مهر ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی