امروز:   خرداد ۲۷, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
ژوئن 2024
د س چ پ ج ش ی
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
آخرین نوشته ها

نروژ، ایرلند و اسپانیا اعلام کردند که کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت

رسانه‌های بین‌المللی چهارشنبه ۲ خرداد / ۲۲ مه اعلام کردند که ایرلند، اسپانیا و نروژ قصد دارند فلسطین را به‌عنوان یک کشور به‌رسمیت بشناسند و احتمال دارد بلژیک، این خبر واکنش‌های متفاوتی از سوی اسرائیل و فلسطینیان به همراه داشت. اسرائیل بلافاصله سفرای خود را از نروژ و ایرلند فراخواند…./

اعلامیه های به رسمیت شناختن کشور فلسطین، یکی بعد از دیگری و به سرعت منتشر شدند. ابتدا نروژ این تصمیم را اعلام کرد. نخست‌وزیر نروژ، یونس گار استوره، گفت: «نمی‌توان در خاورمیانه به صلح دست یافت مگر با به رسمیت شناختن فلسطین.»

گار استوره افزود کشور اسکاندیناوی از تاریخ ۲۸ مه به طور رسمی فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهد شناخت. وی گفت: «با به رسمیت شناختن کشور فلسطین، نروژ از طرح صلح عربی حمایت می‌کند.»

در هفته‌های اخیر چندین کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند قصد دارند فلسطین را به رسمیت بشناسند. این کشورها می گویند راه‌حل دو کشور برای صلح پایدار در منطقه ضروری است. این تصمیم ممکن است به ایجاد موجی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط دیگر اعضای اتحادیه اروپا منجر شود و ممکن است به اقدامات بیشتری در سازمان ملل متحد بیانجامد و انزوای اسرائیل را عمیق‌تر کند.

نروژ، که عضو اتحادیه اروپا نیست اما خود را با آن هماهنگ می کند، همواره حامی راه‌حل دو کشور بین اسرائیل و فلسطینیان بوده است.

نخست‌وزیر نروژ اظهار داشت: «وحشت توسط حماس و گروه‌های مسلحی که حامی راه‌حل دو کشور نیستند و همچنین اسرائیل انجام شده است. فلسطین حق اساسی برای داشتن یک کشور مستقل دارد.»

تصمیم نروژ در حالی اعلام می شود که نیروهای اسرائیلی در ماه مه حملاتی را به شمال و جنوب نوار غزه انجام داده‌اند که باعث فرار و بی سرپناهی صدها هزار نفر از مردم شده و جریان کمک‌ها را به شدت محدود کرده و خطر قحطی را افزایش داده است.

نخست‌وزیر نروژ گفت: «نروژ از این پس فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل با تمام حقوق و تعهداتی که به همراه دارد، خواهد شناخت.»

این تصمیم بیش از ۳۰ سال پس از امضای اولین توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ رخ می‌دهد. از آن زمان، «فلسطینیان گام‌های مهمی به سوی راه‌حل دو کشور برداشته‌اند.»

دولت نروژ اعلام کرد که بانک جهانی در سال ۲۰۱۱ تعیین کرده است که فلسطین معیارهای کلیدی برای عملکرد به عنوان یک کشور را دارد و نهادهای ملی برای ارائه خدمات مهم به جمعیت ساخته شده‌اند.

نروژ افزود: «جنگ در غزه و گسترش مستمر شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری همچنان به این معناست که وضعیت در فلسطین از دهه‌ها قبل دشوارتر است.»

همچنین روز چهارشنبه، نخست‌وزیر ایرلند، سایمون هریس، اعلام کرد که به رسمیت شناختنه فلسطین یک حرکت هماهنگ با اسپانیا و نروژ است، «روزی تاریخی و مهم برای ایرلند و فلسطین.» وی گفت این اقدام برای کمک به حل و فصل درگیری اسرائیل و فلسطین از طریق راه‌حل دو کشور است.

هریس افزود فکر می‌کند کشورهای دیگری نیز در هفته‌های آینده به نروژ، اسپانیا و ایرلند در به رسمیت شناختن کشور فلسطین خواهند پیوست.

نخست‌وزیر اسپانیا، پدرو سانچز، گفت کشورش از تاریخ ۲۸ مه فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهد شناخت. سانچز، که از سال ۲۰۱۸ رهبری حزب سوسیالیست اسپانیا را بر عهده دارد، این لایحه را روز چهارشنبه به پارلمان کشورش اعلام کرد.

سانچز ماه‌ها به کشورهای اروپایی و خاورمیانه‌ای سفر کرده تا حمایت از به رسمیت شناختن کشور فلسطین و همچنین احتمال آتش‌بس در غزه را جلب کند. وی چندین بار اعلام کرده بود به این حرکت متعهد است.

سانچز گفت: «ما می‌دانیم که این ابتکار عمل، گذشته و جان‌های از دست رفته در فلسطین را بازنمی‌گرداند، اما معتقدیم که این اقدام به فلسطینیان دو چیز بسیار مهم برای حال و آینده‌شان می‌دهد: کرامت و امید.»

سانچز اضافه کرد: «این به رسمیت شناختن علیه هیچ کس نیست، علیه مردم اسرائیل نیست.» وی اذعان کرد احتمالاً این اقدام باعث تنش‌های دیپلماتیک با تل‌آویو خواهد شد. «این یک اقدام به نفع صلح، عدالت و انسجام اخلاقی است.»

سانچز گفت این اقدام برای حمایت از قابلیت اجرای راه‌حل دو کشور که به گفته وی «در خطر جدی» است، ضروری است.

وی افزود: «هفته‌ها و ماه‌ها با رهبران داخل و خارج از منطقه صحبت کرده‌ام و اگر یک چیز واضح باشد، این است که نخست‌وزیر (بنیامین) نتانیاهو هیچ پروژه‌ای برای صلح در فلسطین ندارد، حتی اگر مبارزه با گروه تروریستی حماس مشروع باشد.»

اوایل این ماه، وزیر خارجه اسپانیا، خوزه آلبارس، اعلام کرده بود که به وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، اطلاع داده که دولتش قصد دارد کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

وزیر امور خارجه اسرائیل، اسرائیل کاتز، بلافاصله دستور داد که سفرای اسرائیل از ایرلند و نروژ بلافاصله به اسرائیل بازگردند.

کاتز گفت: «ایرلند و نروژ امروز قصد دارند پیامی به فلسطینی‌ها و کل جهان ارسال کنند: تروریسم پاداش می‌گیرد.»

وی اظهار داشت که این به رسمیت شناختن می‌تواند تلاش‌ها برای بازگشت گروگان‌های اسرائیلی در غزه را مختل کند و احتمال آتش‌بس را با پاداش دادن به جهادی‌های حماس و ایران کمتر کند. وی همچنین تهدید کرده بود اگر اسپانیا موضع مشابهی اتخاذ کند، سفیر اسرائیل در اسپانیا را نیز فراخواهد خواند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین، از به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط نروژ استقبال کرد و از کشورهای دیگر خواست که این اقدام را دنبال کنند.

در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی وفا منتشر شد، عباس گفت: «تصمیم نروژ حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را تثبیت می‌کند و از تلاش‌ها برای تحقق راه‌حل دو کشور با اسرائیل حمایت می‌کند.»

 

۳ خرداد ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی