امروز:   مهر ۷, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
سپتامبر 2024
د س چ پ ج ش ی
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

گرامی باد ۱۲ ژوئن، روز جهانی مبارزه با کار کودکان

صحنه‌ای از جنگ، ویرانی، بهره‌کشی، فقر، گرسنگی و فلاکت در پیش چشم کودکان جریان دارد. به‌راحتی و به طرز باورنکردنی در قرن بیست و‌ یک کودکان را سلاخی می‌کنند، به بردگی می‌گیرند در جنگ‌های نیابتی و مستقیم می‌کُشند. دولت‌های سرمایه‌داری از شرق تا غربِ جهان در حال کشتارِ انسانها، چپاول داشته‌هایشان و لگدمال کردن حقوق اکثر آنها هستند و این بسترساز بحران‌های اقتصادی است که باعث کار کودکان می‌شود…

تولید خونین و طمع سرمایه‌داری برای بهره‌مندی از نیروی کار ارزان برای ولع سیری ناپذیرش در کسب سود بیشتر، کودکان کار را استثمار می‌کند که از آسیب‌پذیرترین و ارزان‌ترین نیروهای انسانی هستند.

کودکی این کودکان در مزارع، کارخانه‌ها، بندرگاه‌ها، کارگا‌ها، کارهای خانگی، معادن، کولبری، باربری و حتی در صنایع شنیع و زشتی همچون پورن و نیروی نظامی به یغما گرفته می‌شود.

کودکی این کودکان، به ازای مزدی اندک و ناچیز به حراج گذاشته می‌شود. طبق آمار نشریات سازمان ملل متحد، سی درصد تولید ارزش کالاها توسط کار کودکان به دست می‌آید. کار کودک آسیب‌های جبران ناپذیر جسمی و روانی بر کودکان وارد می‌کند و لکه‌ی ننگی است بر دامن سرمایه در جهان ما. از سر کینه نبود که کارل مارکس فیلسوف آلمانی گفت «سرمایه از خون و عرق کارگر (کودک)» است.

در سراسر جهان، اگرچه نه در همه‌ی کشورها، توازن قوا به نفع جنبش لغو کار کودک چرخیده است، اما کماکان کار کودکان به اشکال مختلف در جهان ادامه دارد و منجر به:

سوء تغذیه میلیاردی کودکان

مرگ کودکان به‌علت فقر

بازماندن کودکان از تحصیل

آوارگان میلیونی کودکان مهاجر به دلایل اقتصادی وجنگ

کودک همسری

باندهای آشکار و نهان صنعت سکس کودکان

اجاره کودکان برای بردگی

در سال ۲۰۲۰ سازمان ملل متحد اعلام کرد برای اولین بار در بیست سال گذشته پیشرفت جهانی برای پایان کار کودکان متوقف شده است. اکنون نزدیک به صد و شصت میلیون کودک در جهان کار اجباری انجام می‌دهند. قابل توجه است که سازمان ملل، آمار دولت‌ها را انعکاس می‌دهد که خود این آمارها عمدتاً با واقعیت فاصله فراوانی دارند./ندای زنان ایران

۲۲ خرداد ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی