امروز:   اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

دولت برای قربانیان اسیدپاشی کار خاصی انجام نداده است

arton11105فاطمه دانشور، مدیر بنیاد نیکوکاری مهرآفرین درباره وضعیت رعنا و نازنین دختران سمیه می گوید که این کودکان در حال حاضر به خصوص بعد از مرگ مادرشان نیاز به حمایت و مددکاری با تخصص بالا و خدمات مشاوره و روانشناسی دارند، زیرا که در شرایط روانی خوبی به سر نمی برند. حتی نازنین که آسیب جدی از اسیدپاشی ندیده ولی چون شاهد حمله اسیدپاشی و درد و رنج مادر و خواهرش بوده نیز نیاز به این خدمات دارد.

**********

گفت و گو با فاطمه دانشور، مدیر بنیاد نیکوکاری مهرافرین در باره رعنا و نازنین
دولت برای قربانیان اسیدپاشی کار خاصی انجام نداده است

 

شهرزاد همتی: بعد از درگذشت سمیه مهری، فعالان اجتماعی و بنیادهای خیریه نگران وضعیت دو کودک بازمانده از او شدند. با توجه به اینکه رعنا و نازنین شرایط مساعدی برای ادامه زندگی با خانواده پدری خود که عامل مرگ مادر آن هاست نخواهند داشت و خانواده مادری آن ها نیز شرایط مالی نگهداری از این دو کودک را ندارند و همین طور نیاز رعنا برای مداوا و رفت و آمد مداوم به تهران،‌ احساس می شد که باید سازمان یا نهادی این دو کودک را تحت حمایت خود قرار دهد. صحبت های زیادی از اطراف برای سرپرستی رعنا و نازنین شنیده می شد. افراد زیادی هم اعلام آمادگی کرده بودند که تمایل دارند نازنین و رعنا را از کشور خارج کنند. اما مهم ترین مساله کنار هم نگهداشتن این دو خواهر و تحکیم روابط عاطفی آن هاست، چرا که آن ها نیاز به محبت هم داشته و دارند. حالا فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران، کارآفرین و تاجر ایرانی و مدیرعامل شرکت سپهرآسیا و بنیانگذار مؤسسه نیکوکاری مهرآفرین اعلام کرده که رعنا و نازنین را تحت حمایت و سرپرستی خود قرار می دهد و همچنین وکیلی را برای رسیدگی به پرونده قتل سمیه مهری استخدام خواهد کرد.

خانم دانشور، با توجه به اینکه اعلام کرده اید که از فرزندان سمیه مهری حمایت خواهیدکرد، می خواهیم بداینم شما و بنیادتان چه برنامه ای برای بچه ها دارید؟

اتفاقی که برای سمیه و دو دختر او افتاد، فقط یک مورد از از اتفاقات متعددی است که در جامعه می افتد و خیلی اوقات در جاهایی که شاید خبرنگار و یا دوربین عکاسی که آن را ثبت کند، وجود ندارد، ما از آن ها با خبر نمی شویم. وقتی من این ماجرا را شنیدم، باز یاد مشکلات و خلا قانونی و نقص نهادهای خدمات رسانی در ایران برای خانواده های بد سرپرست افتادم. می دانم که این اقدام (اسیدپاشی) توسط پدر خانواده اتفاق افتاده است. پدری که اعتیاد داشته و عملش می گوید این پدر مشکل روانی داشته که به خانواده اش آسیب رسانده. موسسه خیریه مهرآفرین هم با توجه به اینکه تمرکز فعالیت خود را بر حمایت از زنان و کودکان بدسرپرست قرارداده است، و سمیه و فرزندانش نیز در زمره این زنان و کودکان قرار می گیرند و حالا این دو کودک می توانند تحت حمایت این موسسه قرار بگیرند. بنابراین اعلام می کنم که موسسه مهرآفرین این دو کودک را تحت حمایت خود قرار می دهد.

چه اقداماتی برای این دوکودک توسط موسسه شما انجام خواهد شد؟

رعنا و نازنین در حال حاضر نیاز به حمایت و مددکاری با تخصص بالا دارند، ‌احتیاج به مشاوره روانشناسی دارند،‌ چرا که در شرایط روانی خوبی به سر نمی برند. حتی نازنین که آسیب جدی از اسیدپاشی ندیده اما شاهد حمله اسیدپاش به مادر و خواهرش بوده و در جریان این اتفاقات و دردهای خواهر و مادر خود قرار گرفته است. این کودکان باید از خدمات مشاوره و روانشناسی هم بهره مند شوند. با توجه به اینکه موسسه مهرآفرین شعبه ای در کرمان دارد و خانواده های زیادی را در این استان تحت پوشش خود قرار داه است می تواند کمک های زیادی به این دوکودک بکند. کسی که نماینده ما در کرمان است متعلق به بم است و خانواده خود را در زلزله بم از دست داده است، ‌لذا تمام وقت را صرف این موسسه کرده و چند سال است به صورت داوطلبانه و افتخاری در این موسسه فعالیت می کند و اقدامات خوبی را نیز برای کودکان بدسرپرست کرمان انجام داده است. نماینده ما در کرمان قطعا تیم متخصصی از مددکاران و روانشناسان و وکلا را برای این دو کودک تشکیل خواهد داد. برای این پرونده وکیل از جهت احقاق حقوق سمیه مهری و رسیدگی به شکایت از پدر این دو نفر لازم خواهد بود. بنابراین با توجه به هزینه های بالایی که درمان سمیه دارد و خدماتی که باید به این دو دختر داده شود و تامین آتیه آن ها من یک شماره حساب اختصاصی برای این دو دختر اعلام می کنم تا مردمی که دوست دارند به نازنین و سمیه کمک کنند، این کمک ها را به این شماره حساب واریز بکنند. برای اطلاع عموم هم هربار اعلام می کنیم که چقدر در این حساب وجود دارد و ما تمام این اقدامات را به خاطر حساسیت در این نوع خاص انجام می دهیم و اینکه خیلی ها این ماجرا را دنبال می کنند، خیلی شفاف ماجرا را گزارش می دهیم تا کسانی که ماجرای زندگی رعنا و سمیه را دنبال می کنند در جریان آن قرار بگیرند.

فکر می کنید در زمینه قربانیان اسیدپاشی مسئولین دولتی چقدر درست عمل کرده اند؟

واقعیت این است که وقتی اتفاقاتی از این دست می افتد همه را و به خصوص فعالین اجتماعی را به این فکر می اندازد که چه باید کرد. متاسفانه دولت در این زمینه(کمک به قربانیان اسیدپاشی) جدی عمل نکرده و کار خاصی صورت نداده است. من فکر می کنم باید انجمنی به صورت اختصاصی برای قربانیان اسیدپاشی شکل بگیرد و ضرورت وجود این انجمن بیش از هر زمان دیگری احساس می شود که از قربانیان اسیدپاشی حمایت شود.

موسسه مهرآفرین کمک خواهد کرد که این انجمن شکل بگیرد. شاخه ای در خود موسسه مهرآفرین ایجاد می کنیم همانند کانون هایی که در ذیل مهرآفرین در حال فعالیت هستند و قربانیان اسیدپاشی را تحت پوشش قرار دهد تا زمانی که این انجمن تشکیل شود و مراحل ثبت خود را پیش ببرد. ما فراخوانی به ۱۵ هزار دواطلبی که در مهرآفرین فعال هستند خواهیم زد تا دواطلب ها بیایند و هسته اصلی انجمنی که قرار است ایجاد بشود شکل بگیرد. چون غیر از پرونده ی سمیه اشخاص زیادی هستند که قربانی اسیدپاشی شده اند و موضوع آن ها هنوز رسانه ای نشده و نیازمند نهادی هستیم که همیشه حضور داشته باشد و این قربانیان را مورد حمایت قرار دهد.

مردم خیلی مشتاق کمک به این دو خواهر هستند و می‌دانیم که موسسه مهر آفرین حسابی را مشخصاً برای این دو کودک در نظر گرفته است. اگر امکان دارد این شماره‌حساب را اعلام کنید. ضمن اینکه برای اطمینان مردم درباره اینکه پول‌های جمع‌آوری‌شده صرفاً برای رعنا و نازنین خرج خواهد شد چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

در مجموعه‌ی مهر آفرین کودکانی که تحت حمایت قرار می‌گیرند، مطابق نظر مددکاری خیلی از بچه‌هایی که مادرشان صلاحیت نگه‌داری از آن‌ها را دارد، حساب را مستقیم به نام مادر باز می‌کنیم و شفافیت ماجرا را همین مسئله مشخص می‌کند و کارکرد حساب هم توسط مددکار چک می‌شود. اما حالا مادر این دو کودک (رعنا و نازنین) در قید حیات نیست. و غیر از سمیه هم فرد صاحب صلاحیتی شناسایی نشده که ما بخواهیم حساب را به نام وی باز بکنیم. بنابراین ما یک شماره‌حسابی از موسسه مهر آفرین اعلام می‌کنیم که این شماره اختصاص به این دو دختر دارد و کمک‌های مربوط به موضوع‌های دیگر وارد این حساب نخواهد شد. ما از همین فعالانی که اطراف این دو کودک و مادرشان وجود داشتند یک گروه ۳ نقره تشکیل می‌دهیم که اتفاقاً از فعالین رسانه‌ای نیز هستند. ما پرینت حساب سمیه و رعنا را ماه‌به‌ماه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و هر خرجی که برای این کودکان شده نیز گزارش خواهد شد. وب‌سایتی نیز برای این بچه‌ها ایجاد می‌کنیم و وضعیت آن‌ها را به‌طور مداوم گزارش خواهیم کرد . این شماره‌حسابی است که مردم می‌توانند کمک‌های خود را برای رعنا و نازنین واریز کنند:

شماره جام بانک ملت به نام موسسه خیریه مهر آفرین به شماره ۰۱۳۷۳۳۴۰۸۳۳۰

شماره عابر کارت ۶۱۰۴۳۳۷۹۰۰۲۷۳۸۰۴

کانون زنان ایرانی ـ ۳۰ فروردین ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی