امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

حق نشستن، تغییر قانونی که به زنان کارگر اجازه استراحت کردن می‌دهد

در هند زنانی که در فروشگاه‌ها کار می‌کنندعمدتاً مجاز به نشستن، تکیه زدن به دیوار و استفاده از آسانسور نیستند. زنان شاغل در مغازه‌ها اغلب دستمزد پایینی دارند، از درد و تورم پا رنج می‌برند. آن‌ها مجبورند در طول شیفت‌های کاری طولانی۱۲-۱۴ ساعته بایستند و حق نشستن ندارند.دولت اعلام کرده است که قوانین کاری خود را اصلاح می‌کند و بر اساس ماده‌ای، کارفرمایان را ملزم می‌کند تا به زنان شاغل در مغازه‌ها حق نشستن بدهند. این تغییر قانون نتیجه مبارزات اتحادیه زنان کارگرirippu samaraاست…/

*****

در هند زنانی که در فروشگاه‌ها کار می‌کنندعمدتاً مجاز به نشستن، تکیه زدن به دیوار و استفاده از آسانسور نیستند.

زنان شاغل در مغازه‌ها اغلب دستمزد پایینی دارند، از درد و تورم پا رنج می‌برند. آن‌ها مجبورند در طول شیفت‌های کاری طولانی۱۲-۱۴ ساعته بایستند و حق نشستن ندارند.

یکی از فروشندگان مغازه‌ای که در طبقه منفی چهار یک ساختمان واقع است ، می‌گوید:‌ ما حق استفاده از آسانسور نداریم. اغلب مشتری‌ها پول بیشتری به صاحب مغازه می‌دهند تا خریدهایشان به طبقه همکف آورده شود و ما مجبوریم در طول روز مدام پله‌ها را بالا پایین برویم.

دولت اعلام کرده است که قوانین کاری خود را اصلاح می‌کند و بر اساس ماده‌ای، کارفرمایان را ملزم می‌کند تا به زنان شاغل در مغازه‌ها حق نشستن بدهند. این تغییر قانون نتیجه مبارزات اتحادیه زنان کارگرirippu samaraاست.

اغلب فروشگاه‌ها که زنان اکثریت کارکنان آن‌ها را تشکیل می‌دهند، به کارکنان خود اجازه نشستن نمی‌دهند. حتی تکیه زدن به دیوار نیز می‌تواند مجازات به همراه داشته باشد. زمان ناهار تنها ۳۰ دقیقه است. استفاده از سرویس‌های بهداشتی بسیار محدود است. صحبت کردن با همکاران منجر به کسر حقوق می‌شود و کارفرمایان در طول روز کارکنان خود را با دوربین مدار بسته تحت نظر دارند.

خانم «وی جی پنکوت »که رهبری اتحادیه زنان آمتو را دارد برای اولین بار ۱۸سال پیش زمانی که معاون فروش در فروشگاهی بود هنگامی‌که یکی از مشتریان در حال انتخاب لباس ساری بود به دیوار تکیه زد، تکیه زدنی که برای او۱۰۰ روپیه جریمه به دنبال داشت و این آغاز مبارزات زنان برای حق نشستن بود.

پنکوت می‌گوید:‌ زمان زیادی طول کشید تا دولت به این مسئله توجه کند. زنان سعی می‌کنند زیادآب ننوشند چون تعداد دفعاتی که می‌توانند به دستشویی بروند محدود است. آن‌ها به عفونتهای ادراری و مشکلات کلیوی مبتلا می‌شوند. از دردهای مفصلی رنج می‌برند.

در چهارم جولای کابینه ایالت« کرالا »نسبت به اعتراضات خیابانی کارکنان فروشگاه‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد: قانون فعلی کار را اصلاح خواهد کرد و بر طبق اصلاحیه جدید حق نشستن فروشندگان باید توسط کارفرمایان به رسمیت شناخته شود.

بر اساس قانون جدید حداقل حقوق ماهانه ده هزار روپیه برای هر هشت ساعت کاری خواهد بود. مدت‌زمان نشستن، زمان برای استراحت و ناهار مطابق با مدت‌زمان تعیین شده توسط دولت خواهد بود.

منبع:‌https://www.theguardian.com/world/2018/jul/16/the-right-to-sit-indian-law-change-allows-women-workers-to-rest

برگردان:‌بنفشه جمالی

بیدارزنی – ۲۶ تیر / ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی