امروز:   مهر ۲۵, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
اکتبر 2024
د س چ پ ج ش ی
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
آخرین نوشته ها

گوترش: نیروهای حافظ صلح باید در لبنان بمانند

«حملە بە نیروهای صلح‌بان می‌تواند جنایت جنگی باشد»؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز دوشنبه در واکنش بە گفتەهای بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح به رغم آسیب‌هایی که در نتیجه درگیری‌ها در لبنان (UNIFIL) متحمل شده‌اند، به‌وظایف خود ادامه خواهند داد و حضور آنها برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه ضروری است. او تاکید کرد که “نیروهای حافظ صلح باید در لبنان بمانند” و تنها راه حل برای بحران‌های جاری، دیپلماسی و گفتگو است…

***

 

۴۰ کشور که در ماموریت سازمان ملل در لبنان مشارکت دارند، بدون نام بردن از اسرائیل حملات اخیر علیه سربازان کلاه‌آبی را محکوم کرده و خواستار پایان فوری این حملات شده‌اند.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که وضعیت انسانی در جنوب لبنان نیز به شدت بحرانی است و بیش از یک میلیون نفر از ساکنان این منطقه آواره شده‌اند. دبیرکل سازمان ملل خواستار توجه فوری به وضعیت انسانی و کمک‌های بشردوستانه به مردم لبنان شد.

گوترش: حملە بە نیروهای صلح‌بان می‌تواند جنایت جنگی باشد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه ١٣ اکتبر (٢٢ مهر ماه) هشدار داد که حملە به نیروهای حافظ صلح ممکن است به عنوان “جنایت جنگی” تلقی شود.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که نیروهای اسرائیلی به پایگاه‌های نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان (UNIFIL) حمله و چندین صلح‌بان را مجروح کردند. در همین حال، نخست‌وزیر اسرائیل خواستار خروج نیروهای کلاه‌آبی شده و می‌گوید سازمان ملل آن‌ها را به “گروگان‌های حزب‌الله” بدل کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه ١٢ اکتبر با خطاب قرار دادن آنتونیو گوترش، خواست کە این نیروها “بلافاصله از مناطق جنگی در جنوب لبنان” خارج شوند.

در بیانیه‌ای که توسط سخنگوی گوترش منتشر شد، آمده است: “نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان و تأسیسات آن هرگز نباید هدف قرار گیرند.”

در این بیانیە تاکید شدە که چنین حملاتی نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه است و می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

در روزهای گذشتە ۴۰ کشور که در ماموریت سازمان ملل در لبنان مشارکت دارند، بدون نام بردن از اسرائیل حملات اخیر علیه سربازان کلاه‌آبی را محکوم کرده و خواستار پایان فوری این حملات شده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا هم روز جمعه ۱۱ اکتبر در صفحه اکس (توییتر سابق) خود نوشت، پس از اینکه دو تن از اعضای یونیفل در جنوب لبنان زخمی شدند، در یک تماسی تلفنی با همتای اسرائیلی خود گفت‌و‌گو کرده است.

بر اساس این گزارش، او از یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود خواسته است تا امنیت نیروهای سازمان ملل در لبنان را تضمین کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز با اعتراض به آتشباری اخیر ارتش اسرائیل بر مواضع یونیفیل، این اقدام را “غیرقابل قبول” توصیف کردە است.

ماموریت حفظ صلح توسط نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان، یکی از قدیمی‌ترین ماموریت‌های صلح این سازمان است کە حدود ١٠ هزار نظامی و ٨٠٠ غیرنظامی در آن حضور دارند.

از زمان آغاز این ماموریت در مارس ١٩٧٨ تا کنون بیش از ٣٠٠ مامور حافظ صلح طی درگیری‌های دو طرف جان خود را از دست دادەاند. آلمان از سال ٢٠٠۶ در این ماموریت مشارکت دارد و در حال حاضر حدود ٣٠٠ سرباز ارتش این کشور در لبنان حضور دارند.

وزیر اسرائیلی صلحبانان سازمان ملل را “بی‌مصرف” خواند

الی کوهن، وزیر انرژی دولت اسرائیل، در اظهاراتی صریح، صلحبانان سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان را “نیرویی بی‌مصرف” توصیف کرده و گفت که این نیروها در حفاظت از شهروندان اسرائیلی در برابر حملات حزب‌الله ناتوان هستند.

او تأکید کرد که اسرائیل برای تأمین امنیت شهروندان خود “هر کاری” که لازم باشد انجام خواهد داد و افزود: «اگر سازمان ملل نمی‌تواند کمک کند، بهتر است نیروهای خود را از مناطق جنگی خارج کند.»

این اظهارات پس از تماس تلفنی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، با مقامات اسرائیلی مطرح شد. آستین در این تماس خواستار تلاش بیشتر اسرائیل برای تضمین امنیت صلحبانان سازمان ملل و شهروندان غیرنظامی شد.

در هفته‌های اخیر، تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله به شدت افزایش یافته و این موضوع باعث بروز نگرانی‌هایی درباره امنیت نیروهای حافظ صلح شده است. چندین نیروی حافظ صلح سازمان ملل در لبنان در اثر تیراندازی‌ها و حملات نیروهای ارتش اسرائیل آسیب دیده‌اند و این وضعیت انتقادات زیادی را به دنبال داشته است.

انتقاد سیاستمداران آلمانی از موضع‌گیری‌های اسرائیل در قبال یونیفل

فراخوان دولت اسرائیل برای خروج نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (UNIFIL) از جنوب لبنان، با انتقادهای شدید سیاستمداران آلمانی روبرو شدە است.

امید نوری‌پور، رئیس مشترک حزب سبزها، در مصاحبه‌ای با رسانه‌های آلمان، بە این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «این مأموریت با حمایت جامعه جهانی و همچنین اسرائیل شکل گرفته است و نمی‌توان به سادگی آن را کنار گذاشت».

او همچنین بر لزوم رعایت حقوق غیرنظامیان تأکید کرد و افزود: «نباید یک مرکز فرماندهی مأموریت سازمان ملل هدف قرار گیرد».

در همین حال آرمین لاشت، نماینده اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان در مجلس فدرالنیز در یک گفت‌وگو گفت کە نیروهای حافظ صلح تحت حفاظت قوانین بین‌المللی قرار دارند.

او گفتەهایش را اینگونه ادامە داد: «ما‌موریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان، با هدف نظارت بر عقب نشینی اسرائیل پس از جنگ سال ۲۰۰۶ و اطمینان از عدم پیشروی بیشتر نیروهای حزب الله برقرار شد و باید از این نیروها در چنین درگیری‌هایی محافظت شود».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه ١٢ اکتبر با خطاب قرار دادن آنتونیو گوترش، خواست کە این نیروها “بلافاصله از مناطق جنگی در جنوب لبنان” خارج شوند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل امروز دوشنبه در واکنش بە گفتەهای بنیامین نتانیاهو اعلام کرد کە “نیروهای حافظ صلح باید در لبنان بمانند”.

گوترش در بیانیه‌ای گفت که این نیروها به رغم آسیب‌هایی که در نتیجه درگیری‌ها متحمل شده‌اند، به وظایف خود ادامه خواهند داد. وی تأکید کرد که حضور این نیروها برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه ضروری است و تنها راه حل برای بحران‌های جاری، دیپلماسی و گفتگو است.

۴۰ کشور که در ماموریت سازمان ملل در لبنان مشارکت دارند، با انتشار بیانیەای و بدون نام بردن از اسرائیل حملات اخیر علیه سربازان کلاه‌آبی را محکوم کرده و خواستار پایان فوری این حملات شده‌اند.

۲۳ مهر ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی