امروز:   مهر ۲۵, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
اکتبر 2024
د س چ پ ج ش ی
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
آخرین نوشته ها

کودک همسری؛ برده داری مدرن

تراژدی کودک همسری فقط محدود به مرزهای ایران نیست؛ بیش از ۶۰ میلیون دختر در سراسر دنیا قربانی این رسم کهنه و زهرآلود هستند. آفریقا در صدر ایستاده و اروپای غربی در قعر…

 

***

تقریبا همه می‌دانیم ازدواج رسمی یا غیررسمی قبل از سن ۱۸ سالگی کودک همسری تلقی می‌شود. سن قانونی ازدواج در ایران برای دختر ۱۳ سال و پسر ۱۵ سال تمام است. سئوال اینجاست دختر ۱۳ ساله‌ای که از لحاظ قانونی اجازه ازدواج دارد حتی نمی‌تواند حساب بانکی داشته باشد و یا گواهینامه بگیرد، پس چطور صلاحیت پیدا می‌کند که قرارداد و نوشته‌ها و شرایط ازدواج را امضا کند ولی در این سن شناخت کافی از حقوق خود ندارد؟ جالب که این گروه برای دریافت وام ازدواج خود باید تا ۱۸ سالگی نیز صبر کنند.

این تراژدی اما محدود به مرزهای ایران نیست؛ بیش از ۶۰ میلیون دختر در سراسر دنیا قربانی این رسم کهنه و زهرآلود هستند. آفریقا در صدر ایستاده و اروپای غربی در قعر.

استان‌های آذربایجان‌شرقی با ۳۳۴۸مورد رتبه دوم و سیستان و بلوچستان نیر با ثبت ۲۳۵۵ مورد ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

در این میان عجیب است که همان‌ها که معتقدند دختری که از نظر جسمی آماده ازدواج (با هدف باروری) است و می‌تواند ازدواج کند اما هم چنان به لحاظ عقلی و سنی در نظرشان آماده رای دادن نیز نیست./امتداد

۲۴ مهر ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی