امروز:   شهریور ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آگوست 2024
د س چ پ ج ش ی
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

آیا برای حکمرانی زنان آماده ایم؟

امسال هم دختران ایرانی در بزرگ ترین آزمون علمی کشور، بار دیگر پسران را جا گذاشتند و بیش از ۶۷ درصد داوطلبان کنکور را به نام خود سند زدند. معنای ساده ی این آمار این است که دختران دست بردار نیستند و نمی خواهند پیشتازی خود را – هم در داوطلبی برای کنکور و هم در قبولی در آن – به آسانی از دست بدهند…./

****

🔹تقریبا از اوایل دهه ی نود بود که فرآیند پیش افتادن دختران از پسران در ماراتن نفس گیر کنکور کلید خورد. تیم پیشتاز، آرام آرام فاصله ی خود را از رقیب بیشتر کرد تا بالاخره در سال های اخیر، اسطوره ی “پسرانه بودن کنکور و دانشگاه” به کلی باطل شد و دختران، در عصرتوسعه نقش اجتماعی زنان در کشور، دانشگاه را هم به میدانی برای نقش آفرینی و ابتکار عمل خود تبدیل کردند.

🔹واژگون شدن هرم جنسیتی در دانشگاه، به زودی به واژگونگی هرم جنسیتی در بازار اشتغال ایران خواهد رسید. به تبع این واژگونگی، مناسبات تازه ای در هندسه ی اجتماعی و مدیریتی ایران رقم خواهد خورد که بسیاری از تحلیل های ناموجه و جهت دار را ابطال خواهد کرد.

🔹در وضعیتی که سهم زنان از بازار اشتغال کشور، چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد شاغلین فعال است به زودی نسل تحصیل کرده و متخصصی از زنان، این ارقام و نسبت ها را به شایستگی تغییر خواهند داد.

🔹زنان ایرانی امروز راویان و کنشگران راه جدیدی هستند که بدون شک سهم غیرقابل جایگزینی در ساخت ایران آینده خواهد داشت. ایرانی آراسته به فضایل اخلاقی بیشتر، از شاخص های توسعه انسانی بهره مندتر، در مناسبات اجتماعی مهربان تر، صاحبِ منش های معنوی تر، و در مجموع نیک بخت تر و شادکام تر.

🔹اکنون سوال این است که آیا منظومه حکمرانی، برای سپردن حجم قابل اعتنایی از مدیریت های کلان به زنان و دختران در ایران آینده، آمادگی لازم را در خود ایجاد کرده است یا نه؟ آیا جامعه ایران که هنوز هم در سطوح تعیین کننده ای “مردانه” تعریف می شود آمادگی میزبانی از زنجیره ی مدیران زن را در خود فراهم کرده است؟
مطالعات زنان به نقل از نور نیوز

 

https://NourNews.ir/n/181551

۲۷ تیر ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی