امروز:   شهریور ۲۸, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
سپتامبر 2024
د س چ پ ج ش ی
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
آخرین نوشته ها

مای ساتو، گزارشگر جدید سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران کار خود را آغاز کرد

مای ساتو، حقوقدان و دانشمند علوم اجتماعی ژاپنی کار خود را به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، آغاز کرد. او همچنین از «تلاش‌های خستگی‌ناپذیر» جاوید رحمان، گزارشگر پیشین که شش سال این مسئولیت را برعهده داشت تشکر کرد…./

****

مای ساتو در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من امروز مأموریت خود را به‌عنوان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران آغاز کردم. از تمام پیام‌هایی که پس از اعلام این خبر توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل دریافت نمودم، تحت تأثیر قرار گرفتم.»

او همچنین از «تلاش‌های خستگی‌ناپذیر» جاوید رحمان، گزارشگر پیشین که شش سال این مسئولیت را برعهده داشت تشکر کرد.

مای ساتو در پیامی دیگر نوشت: «متعهد به مشارکت در گفت‌وگوی سازنده با هدف تقویت ظرفیت کشور جهت رعایت تعهدات حقوق بشری برای همه ایرانیان هستم. متعهد می‌شوم که به تمام نقض‌های حقوق بشری به صورت بی‌طرفانه رسیدگی کرده و از منابع معتبر در ارزیابی‌هایم استفاده کنم.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل ۲۲ تیر / ۱۲ ژوئیه مای ساتو را به‌عنوان گزارشگر ویژه جدید در امور ایران منصوب کرد. مای ساتو دکترای حقوق از کینگز کالج لندن دارد و از فوریه ۲۰۱۹ استاد دانشگاه موناش استرالیا است. او کارشناس درجه یک حقوق کیفری است و در مجازات اعدام و قتل‌های فراقضایی تخصص دارد و در ژاپن، مالزی، فیلیپین، هند، کنیا و زیمبابوه پروژه‌های تحقیقاتی در مورد مجازات اعدام را هدایت کرده است. او همچنین کتابی هم با عنوان «مجازات اعدام در ژاپن» نوشته است.

وب‌سایت «نورنیوز»، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران ۲۶ تیر در تحلیلی نوشته بود مخالفت مای ساتو با مجازات اعدام در کشورش ژاپن نشان‌دهنده آن است که او « عِرق میهنی و اخلاق و اصول انسانی را قربانی مصلحت فردی و موقعیت اجتماعی خود» کرده است. «نورنیوز» همچنین انتصاب یک زن به این سمت را به جنبش «زن، زندگی، آزادی» نسبت داده و نوشته بود: «ویترین زنانه‌ای که به‌زعم کارفرمایان پروژه‌های امنیتی علیه کشورمان به نام بررسی وضعیت حقوق بشر، می‌تواند در جذب مشروعیت و باورپذیرترکردن گزارش‌های سیاسی مؤثرتر از مردان عمل کند.»

 

۱۳ مرداد ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی