امروز:   شهریور ۲۸, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
سپتامبر 2024
د س چ پ ج ش ی
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
آخرین نوشته ها

تعداد اعدام های روز چهارشنبه به ۲۹ نفر رسید

اعدام گروهی ۲۶ زندانی در یک روز و در یک زندان طی دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. آخرین اعدام گروهی در این سطح در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۳۸۸ و در بحبوحه اعتراضات مردمی آن سال که به جنبش سبز معروف شد رخ داده بود. درطی این اعدام ۲۰ زندانی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» در یک روز در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند…./

****

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران تعداد اعدام های روز چهارشنبه به ۲۹ نفر رسید. این اعدام های دسته‌جمعی در قزل‌حصار و زندان مرکزی کرج صورت گرفته است.

بنا به اطلاع این سازمان مدافع حقوق بشر، صبح روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه، حکم اعدام ۲۶ مرد در زندان قزل‌حصار کرج و ۳ مرد دیگر در زندان مرکزی کرج (ندامتگاه) به‌صورت گروهی به اجرا درآمد. در بین این اعدام شدگان دو شهروند تبعه افغانستان نیز وجود دارد که با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند. دو شهروند افغان دیگر دربین کسانی که جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند حضور داشتند که با توقف اجرای حکم به سلول‌های خود بازگشتند.

سه زندانی که در زندان مرکزی کرج اعدام شدند، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند.

هویت هفت تن از اعدام شدگان که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، عبدالله شهنوازی (شه‌بخش)، شهروند بلوچ، محمد کرمی (غلامی)، اسماعیل شرفی، فرود گراوند، شهاب ملکی، خلیل شاهوزی، رسول (نام فامیل نامشخص)، اهل تهران احراز شده است.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «در مجموع ۱۷ نفر با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بودند، ۷ تن با اتهامات مربوط به مواد مخدر و ۲ تن نیز با اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم شده بودند».

لازم به ذکر است، برخی رسانه‌های حقوق بشری خبر از اعدام دو زن نیز در این روز دادند.

این ۲۹ زندانی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۵ و ۱۶ مرداد ماه، از زندان قزل‌حصار کرج و زندان مرکزی کرج (ندامتگاه)، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.

تا لحظه تنظیم این گزارش هویت سایر زندانیانی که صبح امروز اعدام شدند، احراز نشده است.

اعدام گروهی ۲۶ زندانی در یک روز و در یک زندان طی دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. آخرین اعدام گروهی در این سطح در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۳۸۸ و در بحبوحه اعتراضات مردمی آن سال که به جنبش سبز معروف شد رخ داده بود. درطی این اعدام ۲۰ زندانی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» در یک روز در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.

خبرگزاری هرانا نیز گزارش داده است امروز چهارشنبه هفدهم مردادماه، حکم بیست و دو زندانی که پیشتر از بابت جرائم غیرسیاسی از جمله قتل، جرائم مرتبط با مواد مخدر و تجاوز به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قزلحصار کرج به اجرا در آمد. دو تن از این اعدمیان زن بوده اند.

وب سایت خبری حال وش در مورد حکم اعدام عبداله شهنوازی که بلوچ است نوشته: «حکم اعدام عبدالله بدون دیدار و ملاقات آخر با خانواده اجرا شده و روز گذشته همراه با شش زندانی دیگر که دو تن از آنها زندانیان زن بودند برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود که سحرگاه امروز بدون ملاقات و دیدار با خانواده صرفا با تماس تلفنی و خدا حافظی با آنها حکم اعدام آنها به اجرا در آمده و پیکر اکثر آنها به خانواده‌ها تحویل داده شده است.»

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی