امروز:   شهریور ۲۸, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
سپتامبر 2024
د س چ پ ج ش ی
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
آخرین نوشته ها

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۹ تا ۲۵ مرداد ۱۴۰۳)

بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی‌هیچ حصر و استثنا حقِ همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد…

***

جمعه ۱۹ مرداد
ــ حورا نیکبخت، فعال حقوق زنان، که دوران حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کند به‌رغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی پزشکی تخصصی محروم مانده است.
ــ امان جلالی‌نژاد (اهل بیرجند)، جعفر سلمان‌نژاد، مهدی معمار، محمد سلامت، راستین قنواتی و مهشید لطفی (همگی اهل اهواز) که نزدیک به چهارماه پیش به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» بازداشت شدند کماکان در زندان شیبان اهواز بلاتکلیف‌ مانده‌اند و هنوز دادگاهی برای آنان برگزار نشده است.
ــ حکم اعدام شش زندانی عقیدتی (مالک فدایی‌نسب، فرهاد شاکری، عیسی عیدمحمدی، عبدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمن گرگیج و تاج‌محمد خرمالی) در شعبه‌ی ۳۹ دیوان عالی کشور به اتهام «بغی» تأیید شد.
ــ امان میرزایی، شهروند سنندجی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. دلایل بازداشت و مکان آن هنوز نامعلوم است.
ــ عُمر درستاران، شهروند ساکن راسک، با وجود گذشت ۱۲۵ روز از زمان بازداشت کماکان ممنوع‌الملاقات و بلاتکلیف در زندان زاهدان به سر می‌برد.
شنبه ۲۰ مرداد
ــ انجمن قلم (پن) امریکا و سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌های جداگانه نسبت به وخامت حال نرگس محمدی و دیگر زنان محبوس در زندان اوین هشدار دادند و خواستار آزادی آنان شدند.
ــ علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان زندانی در اوین، در اعتراض به ضرب و شتم زنان زندانی سیاسی معترض به اعدام رضا رسایی، دست به اعتصاب غذای یک‌روزه زدند.
ــ منوچهر فلاح، زندانی سیاسی محبوس در زندان لاکان رشت، در بیستمین روز اعتصاب غذای خود در اعتراض به بلاتکلیفیِ دراز‌مدت و گشودن پرونده‌ای تازه برای او، هوشیاری خود را از دست داد.
ــ علی آدینه‌زاده (پدر ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان جان‌باخته در اعتراضات سال ۱۴۰۱) که ۱۸ روز پیش بازداشت شده بود، بدون تعیین تکلیف، به بند مجرمان خطرناک زندان قوچان منتقل شد.
ــ نیروهای امنیتی کرمان خانه‌های پدری دو شهروند بهایی بازداشت‌شده به نام‌های متین فهندژ سعدی و مصباح دولت را تفتیش کردند. به‌رغم گذشت نزدیک به یک هفته از بازداشت این دو شهروند از مکان نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست.
ــ‌ علی معینی، فعال سیاسی ساکن اصفهان، در منزل خود بازداشت شد و نیروهای امنیتی شماری از وسایل شخصی او و همسرش را ضبط کردند. از دلایل بازداشت و مکان نگهداری او هنوز اطلاعی در دست نیست.
ــ سیامک مسیح‌پور، شهروند تهرانی، که در پی بازداشت در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند بازداشت شد و دوران محکومیت به ۲ سال حبس را در زندان اوین سپری می‌کند، به مرخصی درمانی اعزام شد.
ــ‌ سردار شاهمرادیان، دانشجوی بازداشتی در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، پس از تحمل ۱۸ ماه حبس با تودیع وثیقه‌ی ۷ میلیارد تومانی به طور موقت از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.
ــ همراز صادقی، شهروند تهرانی و از «دختران خیابان انقلاب»، برای تحمل یک سال حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به زندان اوین منتقل شد.
یکشنبه ۲۱ مرداد
ــ الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگار زندانی، با وجود تبرئه از اتهام «همکاری با دولت‌های خارجی متخاصم» در دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» هر یک به ۶ سال حبس محکوم شدند.
ــ امید فراغت، روزنامه‌نگار، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب کرج به ۶ ماه حبس محکوم شد.
ــ اسماعیل گرامی، فعال کارگری، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
ــ ابراهیم مددی، از بنیان‌گذاران سندیکای کارگران شرکت واحد، برای تحمل یک سال حبس به زندان اوین منتقل شد.
ــ مظاهر حیدری، از دراویش گنابادی و بازداشتیِ اعتراضات ۱۴۰۱، که پیش‌تر در اعتراض به صدور حکم ۴۰ ماه حبس در زندان شهرکُرد دست به اعتصاب زده بود، بار دیگر در اعتراض به بدعهدی مسئولان اعلام اعتصاب غذا کرد.
ــ مرتضی کیوانلو، شهروند اهل جغتای، برای تحمل ۷ ‌ماه و پانزده روز حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی» بازداشت و به زندان سبزوار منتقل شد.
ــ ندا فتوحی، زندانی سیاسی که دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند، به مرخصی درمانی سه‌روزه اعزام شد.
ــ محمدفریق شریعت‌پناه، شهروند اهل بوکان، به‌رغم بیش از سه ماه بازداشت هنوز بلاتکلیف در اداره‌ی اطلاعات ارومیه محبوس است. از دلایل بازداشت او خبری در دست نیست.
ــ مژگان سلمان‌زاده، شهروند بهایی، به‌رغم دو هفته بازداشت به دلایل نامعلوم، کماکان بلاتکلیف در زندان ارومیه به سر می‌برد.
دوشنبه ۲۲ مرداد
ــ پنج زن کنش‌گر گیلانی: نینا گلستانی و رزیتا رجایی (هر دو نویسنده)، آناهیتا حجازی، نگین عدالت‌خواه و آناهیتا دوستدار (فعالان حوزه‌ فرهنگ و محیط زیست) در دادگاه انقلاب رشت به اتهام‌ «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» هر یک به ۴ سال و یک ماه و هفده روز حبس تعزیری محکوم شدند.
ــ محمد معینی، وبلاگ‌نویس ساکن زنجان، بدون دریافت ابلاغیه‌ و به‌صورت تلفنی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادسرای عمومی و انقلاب زنجان احضار شد.
ــ جمعی از مردان زندانی سیاسی محبوس در بند ۴ زندان اوین، در پی ضرب‌وشتم زنان زندانی معترض به اعدام رضا رسایی توسط گارد ویژه‌ی زندان، ضمن همبستگی با جنبش لغو اعدام از زنان زندانی سیاسی حمایت کردند.
ــ وریشه مرادی، زندانی سیاسی متهم به «بغی» که به‌رغم تحمل ۳۲۰ روز بازداشت کماکان بلاتکلیف در زندان اوین به سر می‌برد، از سه ماه پیش اجازه‌ی برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده را نداشته است.
ــ روح‌الله کاووسی، شهروند ساکن ایذه، با وجود گذشت بیش از یازده‌ماه از زمان بازداشت به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام» کماکان بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز مانده و به‌رغم وضع نامساعد جسمی از اعزام به مراکز پزشکی محروم است.
ــ فرمیسک بابایی، فعال حقوق زنان، پس از احضار دسته‌جمعی خانواده‌اش به اداره‌ی اطلاعات پاوه و بازجویی یکایک آن‌ها، بازداشت و به بازداشتگاه میدان نفت کرمانشاه (مربوط به اداره اطلاعات) منتقل شد.
ــ هشت فعال صنفی فرهنگیان گیلان (تیمور باقری، انوش عادلی، عزیز قاسم‌زاده، طهماسب سهرابی، جهانبخش لاجوردی، محمدجواد حجتی سعیدی، علی نهالی و غلامرضا اکبرزاده باغبان) در دادگاه تجدیدنظر به دلیل فعالیت‌های صنفی و مدنی هر یک به ۳۳ میلیون ریال جریمه‌ نقدی و ۲ سال منع عضویت در احزاب و تشکل‌ها و گروه‌های اجتماعی محکوم شدند.
سه‌شنبه ۲۳ مرداد
ــ سروناز احمدی، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران، که در پی یورش گارد زندان به بند زنان اوین دچار حمله‌ی عصبی شده و پس از اعزام به بیمارستان به‌رغم تأکید پزشکان بر احتمال حمله‌ی مجدد به زندان بازگردانده شده بود، با وخیم‌شدن وضعیت‌اش بار دیگر برای رسیدگی تخصصی مغز و اعصاب به بیمارستان اعزام شد.
ــ سارا جهانی، فعال حقوق زنان و محبوس در زندان لاکان رشت، به‌رغم وضعیت نامساعد جسمی از رسیدگی پزشکی تخصصی محروم مانده است.
ــ وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده‌ رپ اعتراضی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب شیراز به یک‌سال حبس و ۲ سال منع خروج از کشور و منع فعالیت در فضای مجازی محکوم شدند که با پابند الکترونیکی در خارج از زندان اجرا می‌شود.
ــ محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری، برای تحمل یک سال حبس به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به زندان اوین احضار شد.
ــ عثمان اسماعیلی، فعال کارگری که در مرخصی درمانی بود، پس از احضار به شعبه‌ی دوم اجرای احکام کیفری سقز بازداشت و به زندان مرکزی سقز منتقل شد.
ــ کیفرخواست پرونده‌ی ده زن بهایی (ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌بخش، مژگان شاه‌رضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی‌فر، نگین خادمی و ندا عمادی) به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «فعالیت تبلیغی و آموزشی مغایر با شرع اسلام» در دادسرای اصفهان صادر شد.
چهارشنبه ۲۴ مرداد
‌ــ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن اعلام حمایت از درخواست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران مبنی بر بازگشایی این انجمن، خواستار لغو همه اتهام‌های روزنامه‌نگارانی شد که به دلیل انجام فعالیت‌ حرفه‌ای خود زندانی شده‌اند.
ــ دادگاه انقلاب اصفهان پس از رسیدگی مجدد پرونده‌ی توماج صالحی او را از اتهام «افساد» تبرئه کرد. پرونده‌ی دو اتهام «نشر اکاذیب رایانه‌ای» و «اخلال در نظم» با صدور قرار عدم صلاحیت به دادگاه کیفری ارجاع شد.
ــ پخشان عزیزی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، به دلیل شرکت در اعتراضات زنان زندانی سیاسی اوین با گشایش پرونده‌ی تازه‌ای روبه‌رو شده است.
ــ سهند نورمحمدزاده، بازداشتیِ اعتراضات ۱۴۰۱ و محکوم به ۱۰سال تبعید در زندان کهنوج کرمان، که در مرخصی درمانی بود، به‌رغم خطر نابینایی به زندان احضار شده و از ارجاع پرونده‌اش به پزشکی قانونی محروم مانده است.
ــ مأموران اطلاعات با ورود به بند زنان سیاسی زندان لاکان رشت دو تن از آنان را برای «بازجویی و پاره‌ای توضیحات» به اداره‌ی اطلاعات رشت منتقل کردند. دیگر زنان زندانی سیاسی در اعتراض به این برخورد در دفتر افسر نگهبان زندان تحصن کردند.
ــ جلسه‌ی تجدیدنظرخواهی محمود ملاکی، اصغر حاجب، عبدالرضا امانی و محسن عمرانی (اعضای هیئت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان استان بوشهر) در اعتراض به صدور حکم ۲ سال حبس به اتهام «اقدام علیه امنیت از طریق فعالیت در کانون صنفی معلمان و برگزاری تجمع»، در دادگاه تجدیدنظر بوشهر برگزار شد.
ــ آرزو بدری، زن جوانی که یکم مردادماه به دلیل حجاب اختیاری در خودروی شخصی‌اش هدف گلوله‌ی پلیس قرار گرفت و به‌شدت مجروح شد، به علت آب آوردن ریه‌ها بار دیگر جراحی شده و جانش در خطر جدی است.
پنجشنبه ۲۵ مرداد
ــ حکم حمید حاجی‌عبدل‌پور، فعال دانشجویی، در دادگاه تجدیدنظر خراسان رضوی عیناً تأیید شد. او به اتهام «تشکیل گروه تلگرامی با قصد برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ سال و ۸ ‌ماه زندان محکوم شده است.
ــ مهدی شکیبافر، وکیل دادگستری، برای اجرای حکم حبس به دادسرای عمومی و انقلاب ساوه احضار شد. او به اتهام «توهین به رهبری» به ۱۵ماه و یک روز و «تبلیغ علیه نظام» به ۷ ‌ماه و شانزده روز حبس تعزیری محکوم شده است.
ــ حسن سعیدی، کارگر زندانی، به‌رغم گذراندن دو‌سوم از دوران حبس و بیماری حاد قلبی فرزندش از امکان مرخصی اضطراری محروم شد.

۱۷ مرداد ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی