امروز:   اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

افزایش ۲۳۰ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در ایران

bikari3به‌رغم آمارهای رسمی مبنی بر کاهش نرخ بیکاری، گزارش وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که دست‌کم شش میلیون نفر در ایران فاقد شغل هستند. این گزارش نشان می‌دهد که جمعیت فارغ‌التحصیلان بیکار هم در این دوره زمانی از دو میلیون ۶۴۴ هزار نفر در سال ۸۴ به شش میلیون و ۴۷۳ هزار نفر در سال ۹۳ افزایش یافته که بیانگر رشد ۲۳۰ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.
*******

افزایش ۲۳۰ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در ایران

به‌رغم آمارهای رسمی مبنی بر کاهش نرخ بیکاری، گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که دست‌کم شش میلیون نفر در ایران فاقد شغل هستند.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران ۲۳۰ درصد افزایش یافته است.جمعیت بیکاران ایران در یک دوره ۱۰ ساله بیش از دو برابر افزایش یافت.

براساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران جمعیت غیرفعال اقتصادی در ایران از ۳۳ میلیون ۴۶۹ هزار نفر در سال ۸۴ به ۴۰ میلیون و ۱۹۸ هزار نفر در سال ۹۳ رسید که بیانگر افزایش شش میلیون و ۷۲۸ هزار نفری جمعیت غیرفعال اقتصادی است.

این گزارش نشان می‌دهد که جمعیت فارغ‌التحصیلان بیکار هم در این دوره زمانی از دو میلیون ۶۴۴ هزار نفر در سال ۸۴ به شش میلیون و ۴۷۳ هزار نفر در سال ۹۳ افزایش یافته که بیانگر رشد ۲۳۰ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

وزارت کار جمهوری اسلامی همچنین از افزایش ۲۱۰ درصدی بیکاری فارغ‌التحصیلان لیسانس در ایران خبر داد و اعلام کرد ۷۲۲هزار نفر با مدرک تحصیلی لیسانس و۷۳۰ هزار نفر هم با تحصیلات فوق لیسانس و بالا‌تر در سال ۹۳ بیکار بودند.

مرکز آمار جمهوری اسلامی پیش از این نرخ بیکاری پائیز امسال را ۱۰.۵ درصد اعلام کرده بود. براساس این گزارش استان‌های کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، مازندران و لرستان دارای بیشترین جمعیت بیکار هستند.

نرخ بیکاری به تفکیک استانی، منبع:گزارش مرکز آمار ایران

نرخ بیکاری به تفکیک استانی، منبع:گزارش مرکز آمار ایران

براساس این گزارش نرخ بیکاری جوانان در استان‌های کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام و کردستان بیش از ۵۰ درصد است و از هر ده جوان لرستانی شش نفر بیکار هستند.

وزیر کار جمهوری اسلامی یک سال پیش گفته بود که ایران با موج جدید بیکاران فارغ‌التحصیل روبرو است. ربیعی برآورد کرده بود که بیش از چهار میلیون نفر به جمعیت شش میلیونی بیکاران جویای شغل افزوده شود.

حسن روحانی رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران وعده کرده است که نرخ بیکاری در سال آینده تک‌رقمی شود. اما فعالان اقتصادی و بازار کار ایران تحقق این وعده را ناممکن می‌دانند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به وعده روحانی تحقق نرخ بیکاری تک رقمی را نیازمند رشد اقتصادی هشت درصدی دانسته و گفته بود که این امر ناممکن است. همچنین رئیس کانون‌های کارگری ایران نیز نرخ بیکاری رسمی اعلام شده از سوی دولت را غیرواقعی دانسته بود.

براساس تعریف وزارت کار جمهوری اسلامی، فردی که در هفته آمارگیری یک ساعت کار کند شاغل محسوب می‌شود.

زمانه ـ ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی