امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

روز جهانی زنان ۲۰۱۷: راهپیمایی، کنشگری و اعتصاب

women-March-Turkey-8-marchمراسم روز جهانی زنان در سراسر جهان با هدف مبارزه برای برابری برگزار شد. از آمریکا تا پاکستان، در آفریقا و‌ آمریکای جنوبی، زنان با راهپیمایی، نمایش، کنشگری و سخنرانی به شیوه‌های مختلف اعتراض خود را به نابرابری‌های جنسیتی نشان دادند.

************

روز جهانی زنان ۲۰۱۷: راهپیمایی، کنشگری و اعتصاب

مراسم روز جهانی زنان در سراسر جهان با هدف مبارزه برای برابری برگزار شد. از آمریکا تا پاکستان، در آفریقا و‌ آمریکای جنوبی، زنان با راهپیمایی، نمایش، کنشگری و سخنرانی به شیوه‌های مختلف اعتراض خود را به نابرابری‌های جنسیتی نشان دادند.

تظاهرات زنان در مانیل پایتخت فیلیپین

 آمریکا

در آمریکا و به ویژه در شهرنیویورک تظاهراتی با نام «یک روز بدون زنان» ترتیب داده شده بود. زنان به سمت هتل بین المللی ترامپ تظاهرات کردند اما ۱۰ نفر از برگزارکنندگان این راهپیمایی دستگیر شدند.

دستگیری لیندا سرسور

برگزارکنندگان از زنان خواسته بودند که روز ۸ مارس در خانه بمانند و کار نکنند، لباس قرمز بپوشند و اگر توانستند پول خرج نکنند و در تظاهرات شرکت کنند.

در تظاهرات نیویورک هزار زن شرکت داشتند و لیندا سرسور، از برگزارکنندگان آن که از مدافعان شریعت اسلامی است هم دستگیر شد. گفته می‌شود که تعدادی از دستگیرشدگان ساعاتی بعد آزاد شده‌اند.

برزیل

در برزیل تیم فوتبال کروزیرو، لباس‌هایی به تن کرد که بر آن با هر شماره بازیکنان، پیام‌هایی در اشاره به چالش‌های روزانه‌ زنان آمریکای جنوبی نوشته شده بود. به عنوان مثال «یک تجاوز در هر ۱۱ دقیقه« یا  «۳۰ درصد حقوق کمتر.»

رییس باشگاه ورزشی کروزیرو گیلوان دو پینهو، روز چهارشنبه با اعلام خبر برگزاری این کمپین نوشت: «در فرن ۲۱ قابل قبول نیست که زنان از خشونت و تبعیض رنج بکشند. با این کمپین ما به نبرد با نابرابری برای زنان می‌رویم. این یکی از نقش‌هایی است که باشگا‌ه‌های بزرگ هواداران باید به عهده بگیرند.»

در این نوشته همچنین آمده: «روز جهانی زنان تنها زمانی برای پرداختن به ظاهر نابرابری‌ها و سکسیسم در برزیل و جهان نیست. بلکه زمانی است برای بالا بردن آگاهی‌ها درباره سایر جنبه‌های مربوط به زنان. ما باید بتوانیم چنین مسایل مهمی را مطرح کنیم.»

نیجریه

در نیجریه، کمپین «یک» با هدف مبارزه با فقر و مقابله با بیماری‌های قابل پیشگیری، هزاران نفر را به خیابان‌ها کشاند که خواهان برابری آموزش زنان بودند.

Nigeria Walk In, Ekiti State, International Womens Day 2017

 یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های این روز در استان اکیتی نیجریه با حضور صدها دانشجو و کنشگر برگزار شد. در ناحیه غربی نیجریه ده‌ها نفر با در دست داشتن پلاکاردهایی به نابرابری‌ها در حوزه آموزش و پرورش اعتراض کردند و ترافیک را بند آوردند. این راهپمایی ۵ کیلومتری از دانشگاه ایبادان شروع شد.

فرانسه

فرانسوا اولاند، ریییس جمهوری فر انسه، عقبگرد در زمینه حقوق زنان را در آمریکا و روسیه مورد انتقاد قرار داد. او در سخنرانی خود گفت که عقبگرد در زمینه حقوق زنان محدود به کشورهای در حال توسعه نیست بلکه در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند هم دیده می‌شود.

اولاند گفت: «موقعیت و نیت رییس جمهوری جدید آمریکا نسبت به زنان چیست؟ برای افزودن بودجه‌های نظامی، بودجه‌های تنظیم خانواده را کاهش می‌دهند.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین به تصویب قانونی که از خشونت خانگی در روسیه جرم زدایی می‌کند اشاره کرد.

او با اشاره به اعتراضات زنان لهستان به ممنوع کردن سقط چنین گفت که چنین حرکت‌های از «بنیادگرایی مذهبی» نشأت می‌گیرد و نشانه «تجدید حیات ایدئولوژی ارتجاعی» است که قصد محدود کردن زنان را به نقش تولید مثل دارد.

 آرژانتین

زنان در بوئنوس آیرس، تظاهرات کردند. اکتبر گذشته هم هزاران زن در بوئنوس آیرس علیه خشونت علیه زنان تظاهرات کرده بودند. هشتگ #NiUnaMenos  (به معنی حتی یک زن دیگر هم نباید مورد خشونت قرار بگیرد) در آرژانتین و سایر کشورهای آمریکای جنوبی فراگیر شد.

ترکیه

هزاران نفر در سراسر ترکیه به مناسبت روز جهانی زنان تظاهرات کردند. در استانبول تعداد تظاهرکنندگان ۱۰ هزار نفر گزارش شده که اغلب زن بوده‌اند. این زنان در خیابان استقلال در شهر استانبول راهپیمایی کردند و شعار دادند: «خشونت مردان به زنان باید پایان یابد» یا «طیب طیب برو، برو، ما داریم می‌آییم.»

اشاره آنها به رجب طیب اردوغان بود که می خواهد با برگزاری یک همه‌پرسی نظام پارلمانی ترکیه را به نظام ریاستی با اختیارات وسیع‌تری برای خودش تغییر دهد. روز ۱۶ آوریل مردم ترکیه درباره اینکه آیا تغییرات جدید باید ایجاد شود یا نه رای خواهند داد.

منتقدان می‌گویند این تغییر به دیکتاتوری و حکومت یک نفر منجرخواهد شد.جمعیت زنان ترکیه با رنگ غالب بنفش پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «زنان آزادند» با «ما با اتحاد قدرتمندیم.»

این تظاهرات را گروه‌های مختلف فعال زنان سازماندهی کرده بودند و گروه‌های ال جی بی تی، زنان جوان، دانشجویان و مردانی در آن حضور داشتند که بسیاری از آنها پوستر «نه» در دست داشتند. با وجود حضور گسترده نیروهای پلیس تظاهرات استانبول با آرامش پرگزار شد.

فعالان حقوق زنان در ترکیه خواهان پایان یافتن خشونت علیه زنان در این کشور هستند. اعضای حزب دموکراتیک خلق ترکیه که حزبی طرفدار کردهاست و رهبران آن در بازداشت به سر می‌برند، نیز در تظاهرات استانبول شرکت داشتند.

در آنکارا هم تظاهرکنندگان با پوسترهای «نه» به مخالفان خود که خواهان به قدرت رسیدن یک نفر در ترکیه هستند اعتراض کردند.

در شهر دیاربکر  که اکثریت مردمش کرد هستند، صدها نفر برای حقوق زنان تظاهرات کردند. این تظاهرات با رقص و موسیقی همراه بود.

برزیل

در برزیل پیام نخست وزیر این کشور میشل ترمر جنجالی شد. او از زنان به خاطر توانایی‌های خانه‌داری تقدیر کرد. او نوشت: «هیچ کس بهتر از یک زن نمی‌تواند قیمت ها را در سوپرمارکت ارزیابی کند.»

 

ترمر که با برکناری نخستین رییس جمهوی زن برزیل، دیلما روسف به قدرت رسیده، در کابینه خود تنها دو عضو زن دارد. او پس از به قدرت رسیدن وزارتخانه زنان، برابری نژادی و حقوق بشر را منحل کرد و برنامه برابری حنسیتی را متوقف کرد.

تظاهرکنندگان در شهرهای ریودوژانیرو، سائوپائولو، برزیلیا و پورتو آلگرو پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آن نوشته شده بود: «ترمر برو!»

پاکستان

زنان در تظاهراتی که به مناسبت این روز در اسلام آباد برگزار شد شرکت کردند.

Pakistani women take part in a demonstration to mark International Women’s Day in Islamabad.

مقدونیه

تظاهرات بزرگ روز جهانی زنان در مقدونیه هم برگزار شد.

A rally in Skopje, Macedonia.

یمن

تظاهرات زنان یمنی در خارج دفتر سازمان ملل در سنا. روی پلاکارد نوشته شده: زنان یمنی به خاطر جنگ و محاصره می‌میرند.»

Yemeni women at a rally marking IWD outside the UN offices in Sana’a.

لبنان

زنان لبنانی خارج از ساحتمان دولت تجمع کردند. روی پلاکارد آنها نوشته شده: «ما خواهان حق‌مان برای مشارکت در ساختن لبنان هستیم.»

Women outside the government palace in Beirut hold a banner reading in Arabic: ‘We demand our rights to build Lebanon together.’

مصر

یک هنرمند مصری در جریان تظاهرات زنان در اعتراض به آزار جنسی، نمایشی اجرا می‌کند.

An artist performs during a demonstration against sexual harassment in Cairo.

زمانه ـ ۱۹ اسفند ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی