امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

زنان ۵۶ درصد قبولی‌های کنکور سراسری ۹۶

سازمان سنجش نتایج آزمون سراسری دانشگاه‌ها در سال ۹۶ را اعلام کرد. ۵۶ درصد کسانی که با موفقیت کنکور را از سر گذراندند، زنان هستند. با این‌حال سهم زنان ایرانی از مشارکت اجتماعی و سیاسی بسیار ناچیز است و از ۱۱ الی ۱۵ درصد فراتر نمی‌رود…

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش به خبرگزاری‌های داخلی گفته است:

«فهرست اسامی تعداد ۳۷۸ هزار و ۷۰۶ نفر پذیرفته شده نهایی آزمون سراسری سال ۹۶ دانشگاه‌ها از ساعت ۲۰: ۱۵ روز جمعه (۲۴ شهریور ۹۶) بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته. از تعداد ۳۷۸ هزار و ۷۰۶ نفر پذیرفته شده نهایی ۲۱۷ هزار و ۸۸۴ نفر زن و ۱۶۴ هزار و ۸۲۲ نفر مرد هستند، به عبارت دیگر ۵۶. ۴۸ درصد پذیرفته‌شدگان نهایی زن و ۴۳. ۵۲ درصد مرد هستند.»

با وجود آنکه زنان جوان ایرانی سهم بیشتری از قبول‌شدگان آزمون سراسری دانشگاه‌ها دارند، سهم آنان از بازار کار بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی به مراتب کمتر از مردان است.

معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده روحانی در دولت دوازدهم، اوایل شهریور سال جاری اعلام کرد که در دولت قبلی، سهم زنان دانشگاهی از بازار کار فقط یک درصد رشد کرده است. این شکاف در استان‌های کشور شدت بیشتری پیدا می‌کند و دولت هم با این مشکل به خوبی آشناست. معصومه ابتکار گفته است:

«تعداد دختران و زنان فارغ‌التحصیل جویای کار در تمامی استان‌های کشور بیش از مردان است، این در حالی‌ست که این شکاف در برخی از استان‌ها شدیدتر می‌شود.»

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که در مه /خرداد سال جاری کرده بود، اعلام کرده بود که بازار کار ایران در انحصار مردان است. در این گزارش گفته شده بود:

«زنان ایرانی با مجموعه‌ای از محدودیت‌ها، مثل محدودیت سفر به خارج از کشور، ممنوعیت اشتغال در حرفه‌های خاص و نبود حفاظت‌های قانونی اولیه روبه‌رو هستند.»

بر اساس این گزارش میزان اشتغال زنان ایرانی در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۱۵ درصد بوده در حالی که میانگین اشتغال زنان در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه ۲۰ درصد است. در برخی کشورهای پیشرفته از جمله در اسکاندیناوی نرخ اشتغال زنان به حدود ۸۰ درصد هم می‌رسد.

فقط در زمینه فرصت‌های اشتغال، «نیمه دوم» مورد تبعیض قرار نمی‌گیرد. میزان مشارکت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زنان ایرانی هم کمتر از مردان است. بر اساس پژوهش‌های جامعه‌شناختی، زنان ایرانی بر اساس میزان مشارکت اجتماعی به چهار گروه تفکیک شده‌اند: منفعل‌ترین گروه زنان ۳۸ درصد، انزواجویان ۳۱ درصد، فعالان فرهنگی ۱۴ درصد و مشارکت‌جوترین زنان که ۱۶ درصد از کل جامعه زنان را تشکیل می‌دهند.

محدودیت‌های ساختاری و خانوادگی از بارزترین موانع مشارکت اجتماعی زنان گزارش شده است.

در زمینه مشارکت سیاسی هم سهم زنان ایرانی ناچیز است. در دوره دهم مجلس شورای اسلامی تعداد کاندیداهای زن فقط ۱۱ درصد و در انتخابات شوراهای شهر ۶ درصد بود.

زمانه ـ ۲۵ شهریور ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی