امروز:   مهر ۲۵, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
اکتبر 2024
د س چ پ ج ش ی
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
آخرین نوشته ها

بیانیه به مناسبت ۸ اکتبر روز جهانی کودک

روز جهانی کودک امسال ثبت تاریخ هولوکاست کودکان غزه و لبنان است. کودکان جان بدر برده از این فاجعه تاریخی نیز با صدمات و آسیبهای روحی ویرانگر ناشی از فضای خوفناک و دلهره آور جنگ و ویرانی تا پایان عمر همراه خواهند بود. به یاد همه کودکان قربانی شده در جنگ ها از جمله کودکان کشته شده در جنگ ویرانگر سودان…./

*****

روز جهانی کودک ۲۰۲۴ با زخم هولناک، تاریخی و فراموش نشدنی بر پیکر وجدان و انسانیت جامعه بشری یعنی کشتار ده ها هزار کودک بی پناه غزه و اکنون در لبنان گرفتار در هر دوسوی تخاصمات جنگ افروزان منطقه از ۷ اکتبر سال گذشته تا کنون برجسته شده است. کودکانی که توسط #دستجات شبه نظامی و یا دولت #اسرائیل چه با پنهان شدن جنگجویان در ساختمانهای مسکونی و اماکن عمومی و چه بطور مستقیم زیر آتش بمبارانهای مرگبار ارتش اسرائیل به خون غلطیده و یا زخمی و ناقص، یا آواره و بی پناه شده اند!
روز جهانی کودک امسال ثبت تاریخ هولوکاست کودکان غزه و لبنان است.
کودکان جان بدر برده از این فاجعه تاریخی نیز با صدمات و آسیبهای روحی ویرانگر ناشی از فضای خوفناک و دلهره آور جنگ و ویرانی تا پایان عمر همراه خواهند بود.

به یاد همه کودکان قربانی شده در جنگ ها از جمله کودکان کشته شده در جنگ ویرانگر #سودان.

دورتر از این فضای جنگ و کشتار و ویرانی، گرامی میداریم یاد و خاطره کودکان و‌نوجوانانی که در جنبش #زن_زندگی_آزادی کشته شدند.

همچنین کودکانی که زیر آوار خانه‌هایشان در #افغانستان مانده‌اند یا همراه خانواده، سرگردان و نومید و فقیر به مهاجرت آمده و با محدودیت، توهین، تحقیر و مشقت های بسیار دست به گریبانند. کودکانی که بسیاری از آنان در ایران حق ادامه تحصیل هم ندارند.

به یاد کودکان محروم #سیستان_وبلوچستان همان کودکانی که ممکن است شناسنامه هم نداشته باشند. کودکانی که با فقر و محرومیت در هوتک ها طعمه گاندو شده یا در کانکس ها و کلاسهای کپری با البسه مندرس به “مدرسه” میروند.

روز جهانی کودک یادآور #کودکان_کار_وخیابان و پدیده ظالمانه #کودک_همسری ست که کودکی نکرده، زندگی شان نابود می‌شود.

۸ اکتبر روزجهانی کودک است اما کودکان بسیاری از حق زندگی و شادی محرومند.

کودک هیچگونه مذهب ، سنت ، نژاد و تعصب خاصی ندارد. به هیچ فرقه ملی، قومی و مذهبى نپیوسته.
کودکی که تنها به حکم تصادف و مستقل از اراده خود در خانواده اى با مذهب و سنت و تعصبات خاص پا به حیات گذاشته است، دارای حقوق انسانى ، جهانشمول و قوانینى‌ست که باید تثبیت و تضمین شوند.

دفاع از هرنوع آزادى کودک براى تجربه کردن زندگى و برای رفع نیازهایش باید توسط جامعه تضمین شود.

جامعه موظف است شرایط یکسان و منصفانه اى براى زندگى همه کودکان و رشد و شکوفایى آنان و شرکت فعالشان در حیات اجتماعى از جمله ممانعت از شیوه های اجبار و تحمیل مذهبى ، فرهنگى و قومی در زندگی را فراهم کند.
بویژه با حمایت های قانونی، دختران بتوانند در خانواده هاى اسلامى بدون کشمکش هرروزه، از آداب و سنن و قوانین تبعیض آمیز خلاص شوند و آنان را از چنگال رسومات ، ایده ها و فرهنگ مردسالارانه از جمله جدا سازی های جنسیتی و حجاب “اجباری” بطور جدی مصون دارد.

هرگونه ضرب و شتم و تعدى جسمى یا ایجاد ترس، اضطراب و فشار روحی به کودکان ممنوع و جرم تلقی شود.
ممانعت از برخوردارى کودکان از حقوق مدنى و اجتماعى خویش نظیر آموزش و تفریح و شرکت در فعالیت هاى اجتماعى مختص کودکان، جرم انگاری و مسببین و مرتکبین آن مجازات شوند.
تحت فشار قرار دادن کودکان در محیطهای آموزشی ( چه بلحاظ کنترل و سلسله مراتبی و چه به لحاظ محتوای کتاب‌های درسی ) یا القائات ایدئولوژیک و بهره برداری سیاسی باید ممنوع شود.

منافع کودکان بر هر ملاحظه سیاسی، اقتصادی، مذهبی ، قومی و ملی و کشوری ، مقدم و ارجحیت دارد و جامعه موظف است زمینه و شرایط رشد و شکوفائی و حقوق جهانشمول کودکان را تضمین کند.
چگونگی رفتار با کودکان، شاخص مهمی برای سنجش مدنیت و رشد و سلامت هر جامعه ای ست.

شورای بازنشستگان ایران
۱۶مهر۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی