امروز:   تیر ۸, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
ژوئن 2024
د س چ پ ج ش ی
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
آخرین نوشته ها

چرا باید از تجمع بازنشستگان دفاع و حمایت همگانی کرد؟

از جمله بخشی از شعارهای فرهنگیان بازنشسته ناظر به وضعیت اجتماعی و سرکوب زنان است وقتی آنان شعار می‌دهند “روسری را رها کن   فکری به حال ما کن” در اصل مهم‌ترین سیاست سرکوب اجتماعی یعنی سرکوب زنان را هدف گرفته و از یکی از مهم‌ترین دستاورد جنبش ژینا، یعنی دفاع از حجاب اختیاری دفاع می‌کنند. اگر چه مطالبه جنبش ژینا تنها حجاب اختیاری نیست ولی یک مطالبه مهم است…/

****

احمد_حسینی، معلم بازنشسته

برخلاف فضای سیاسی و اجتماعی راکد یا درگیر اقلیتی در نمایش انتخابات این روزها شاهد حضور گسترده بازنشستگان تأمین اجتماعی، لشگری و کشوری از جمله فرهنگیان در عرصه خیابان هستیم. معلمان باز نشان دادند که آنان در عرصه خیابان راه بازکن هستند نه‌تنها مانند برخی مدعیان متورم در فضای مجازی حرف نمی‌زنند بلکه دست به اقدام عملی زده و خیابان را عرصه مطالبات خود قرار داده‌اند. این پیام روشنی با آن دسته از سلبریتی‌های متوهمی است که زمانی معلمان را به مصرف خیابان محکوم و خود در لایو اینستاگرام لاف‌زنی می‌کردند اما چرا تجمعات اخیر مهم است و باید از آن دفاع و حمایت نمود. برای پاسخ به این سؤالات باید به محتوای شعارها توجه نمود.

یک_ بخشی از مطالبات و شعارها کاملاً جنبه صنفی و معیشتی دارد؛ وقتی معلمان بازنشسته از همسان‌سازی و حقوق بازنشستگی خود حرف می‌زنند در اصل یک مطالبه معیشتی را مطرح می‌کنند، ولی مطالبه در صورت تحقق برای بازنشستگان فرهنگی دستاورد ندارد چراکه این موفقیت می‌تواند موضع سایر بازنشستگان را نیز تقویت نماید. از سویی بازنشستگان آینه و آینده معلمان شاغل هستند پس هر دستاوردی می‌تواند برای معلمان امروز مفید باشد پس طبیعی است از این موضع باید از تجمع فرهنگیان بازنشسته حمایت نمود.

دو_ بخشی از شعارهای فرهنگیان بازنشسته ناظر به وضعیت اجتماعی و سرکوب زنان است وقتی آنان شعار می‌دهند “روسری را رها کن   فکری به حال ما کن” در اصل مهم‌ترین سیاست سرکوب اجتماعی یعنی سرکوب زنان را هدف گرفته و از یکی از مهم‌ترین دستاورد جنبش ژینا، یعنی دفاع از حجاب اختیاری دفاع می‌کنند. اگر چه مطالبه جنبش ژینا تنها حجاب اختیاری نیست ولی یک مطالبه مهم است و باید از منظر این مقاومت جمعی و خیابانی را مورد حمایت قرارداد.

از همین دو منظر اگر به تجمع این بازنشستگان نگاه کنیم باید از منظر صنفی و اجتماعی از این تجمعات و مطالبه‌گری حمایت نمود.

منبع: شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

۲۴ خرداد ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی