امروز:   تیر ۳, ۱۴۰۳    

غزه: هم‌زمان با ادامه حملات اسرائیل، پزشکان نسبت به گسترده‌تر شدن گرسنگی هشدار دادند

به گفته یک پزشک داوطلب در غزه، گرسنگی بخش قابل توجهی از مردم را خواهد کشت. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل هم گفت ۷۶ درصد مدارس غزه به بازسازی اساسی نیاز دارند. اسرائیل بدون توجه به قطعنامه شورای امنیت و حکم دیوان بین‌المللی دادگستری همچنان به حملات مرگبار ادامه می‌دهد. منابع فلسطینی و رسانه‌های منطقه‌ای گزاش دادند که حملات اسرائیل به شجاعیه و التفاح در باریکه غزه دستکم ۱۵ تن دیگر را کشت…

***

چند سازمان بین‌المللی و پزشکان در غزه نسبت به شیوع گسترده سوء تغذیه و گرسنگی در غزه هشدار دادند. اسرائیل بدون توجه به قطعنامه شورای امنیت و حکم دیوان بین‌المللی دادگستری به حملات مرگبار ادامه می‌دهد.

حملات اسرائیل به غزه برای ۲۵۳مین روز ادامه یافت. منابع فلسطینی و رسانه‌های منطقه‌ای گزاش کردند حملات اسرائیل به شجاعیه و التفاح در باریکه غزه دستکم ۱۵ تن دیگر را کشت. به گفته این منابع اسرائیل چند واحد مسکونی را هدف قرار داد.

حملات اسرائیل در حالی ادامه دارد که مخالفت با دولت بنیامین نتانیاهو گسترده‌تر شده است. شامگاه شنبه گروهی از معترضان به جنگ در مقابل سکونت‌گاه نخست وزیر اسرائیل تجمع کردند. پلیس دستکم پنج تن از معترضان را بازداشت کرد.

معترضان خواهان توافق فوری دولت با آتش‌بس و بازگرداندن اسرائیلی‌هایی که حماس در حمله غیرمنتظره هفت اکتبر ۲۰۲۳ به اسارت گرفت، هستند. در تنها وقفه موقت در جنگی که هشت ماه است ادامه دارد، شماری از اسرای اسرائیلی با فلسطینی‌های زندانی در زندان‌های اسرائیل مبادله شدند. اسرائیل طی هشت ماه تنها یک مرتبه موفق شد با حمله به یک مدرسه در نصیرات چهار تن از شهروندانش را آزاد کند اما ۲۴۷ فلسطینی را کشت. حماس می‌گوید در جریان این حمله یک اسرائیلی نیز کشته شده است.

همزمان با ادامه حملات اسرائیل سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی و آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد نسبت به گسترده‌تر شدن گرسنگی در باریکه غزه که سالهاست محاصره شده است، خبر دادند.

سازمان پزشکان بدون مرز با یک ویدئو در شبکه اجتماعی ایکس (پیش از این توییتر) منتشر کرد که روایت یکی از همکاران این سازمان در غزه بود. او در این ویدئو می‌گوید: «در چهار ماه گذشته دنبال غذا بود تا خودش و فرزندش زنده بمانند اما چیزی پیدا نکرد و به این فکر افتادند که کبوتر بخورند.»

این همکار تدارکاتی پزشکان بدون مرز همچنین از کمبود شدید دارو در غزه خبر داد و گفت که بیماران دیابتی به دلیل نبود دارو به خوددرمانی روی آورده‌اند.

برنامه جهانی برای غذای سازمان ملل متحد هم توزیع غذا در غزه را یکی از چالش‌های این سازمان برشمرد. کارل اسکائو گفت پس از شدت گرفتن حملات به رفح این نهاد انبار و دفاترش را در این منطقه تعطیل کرده است و الان برای توزیع غذا مشکل دارد.

اسکائو افزود آنها به شدت نگران بحران بهداشت و آب هستند.

اسرائیل با قطع آب و ممانعت از انتقال کامیون‌های حامل مواد غذایی و دارویی به غزه، گرسنگی و تشنگی را بر فلسطینی‌ها تحمیل می‌کند.

دکتر ثائر احمد، یک پزشک داوطلب در بیمارستان ناصر در جنوب غزه به شبکه خبری الجزیره گفت:

بخشی از جمعیت به دلیل کمبود غذا خواهند مرد. به طور خاص، آنچه می‌بینید این است که افرادی – که سوءتغذیه دارند، با کم آبی دست و پنجه نرم می کنند – اگر سرماخوردگی معمولی داشته باشند یا به نوعی به ویروس معده مبتلا باشند، به دلیل شرایط موجود، خواهند مرد.

او افزود: «مردم از گرسنگی خواهند مرد. در باره جمعیت قابل توجهی صحبت می‌کنیم».

پیشتر برنامه سازمان ملل برای غذا گفته بود از هر ده کودک در غزه ۹ تن گرسنه هستند و به مواد غذایی لازم دسترسی ندارند.

اسرائیل از هفت اکتبر ۲۰۲۳ تا نیمه ژوئن ۲۰۲۴ بیش از ۳۶ هزار فلسطینی را در غزه کشته است. حداقل هشت هزار نفر زیر آوار ساختمان‌های فروریخته در بمباران نیروهای اسرائیلی مفقود شده‌اند و بیش از ۸۰ هزار نفر مجروح.

الجزیره به نقل از دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گزارش کرد بیش از ۷۶ درصد مدارس غزه به بازسازی کامل نیاز دارند. این گزارش می‌گوید ۶۹ درصد مدارسی که به عنوان اردوگاه آواره‌گان استفاده می‌شدند هدف حمله نیروهای اسرائیلی قرار گرفتند. ۲۶۹ مدرسه، معادل ۹۶ درصد این مدارس به صورت مستقیم هدف حمله نظامیان اسرائیلی بودند و در مناطقی قرار داشتند که ارتش اسرائیل «منطقه امن» اعلام کرده بود.

اسرائیل که عفو بین‌الملل آن را دولت آپارتاید می‌داند، به نسل‌کشی در غزه متهم است. آفریقای جنوبی با شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری پرونده نسل‌کشی فلسطینی‌ها به دست دولت اسرائیل را پیگیری می‌کند. این نهاد قضایی بین‌المللی وابسته به سازمان ملل در رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی با هدف توقف فوری عملیات نظامی در رفح، حکم به خروج نظامی اسرائیل از رفح و توقف عملیات نظامی داد. اسرائیل و حامیانش، از جمله آمریکا، آلمان و انگلیس اما این رای را نادیده گرفتند.

رئیس دیوان کیفری بین‌المللی هم خواستار صدور حکم بازداشت نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل و سه تن از رهبران حماس به اتهام جنایت جنگی شده است. حامیان اسرائیل تهدید کرده‌اند در صورتی که این حکم صادر شود، دیوان کیفری را تحریم خواهند کرد./ زمانه

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی