امروز:   مهر ۲۵, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
اکتبر 2024
د س چ پ ج ش ی
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
آخرین نوشته ها

نرگس محمدی: پس از جنبش مهسا، هیچ چیز دیگر مانند گذشته نیست

نرگس محمدی، برنده زندانی جایزه صلح نوبل در نامه‌ای از زندان اوین نوشته است در ایران «بزرگترین تحول» در نگاهِ عمومی نسبت به مسئله‌ی حقوق زنان رخ داده و پس از خیزش مهسا دیگر هیچ چیز مانند گذشته نیست…./

*****

در این نامه که برای روزنامه ژاپنی «یومیوری شیمبون» ارسال و روز ۹ مهر در صفحه اینستاگرام خانم محمدی نیز منتشر شد، آمده است: «بزرگ‌ترین تحول در حوزه و نگاهِ عمومی نسبت به مسئله حقوق زنان رخ داده است. طول گام این تحول نسبت به سایر تحولات در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی بلند و چشمگیر» است.
به نوشته خانم محمدی، «حجابِ اجباری به‌عنوان یکی از آخرین و مهم‌ترین نشان‌گاه‌های ایدئولوژی حکومت دینیِ نه فقط از سوی روشنفکران و گروه‌ها و جریانات سیاسی ـ اجتماعیِ غیرمذهبی که از سوی اقشارِ مذهبیِ مردم مذموم، مطرود و در کم‌ترین حالت مورد تردید قرار گرفته است.»
خانم محمدی همچنین گفته است که «نگاه عموم مردم» به مسئله حجاب اجباری «نه به عنوان فریضه‌ای دینی که به‌عنوان اهرم سلطه و ستم بر زنان» است «که مبارزه با آن هم برای تحقق حقوق زنان برای دستیابی به حق پوشش آزاد و هم به منظور مقابله با سلطه و استبداد حکومت دینی است.»
این فعال حقوق بشر زندانی همچنین نوشته است: «دموکراسی و حقوق بشر از دری که به روی حقوق زنان بسته شود، وارد نخواهد شد. اگر به فکر تحقق دموکراسی و حقوق بشر در ایران، یکی از کشورهای مهم در خاورمیانه پر جنگ و آشوب هستیم، لاجرم می‌بایست به اقتضائات آن بیاندیشیم.»
نرگس محمدی در نامه خود رفع ستم و تبعیض علیه زنان را برای تحقق دموکراسی امری ضروری و انکارناپذیر دانسته و خواهان «جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی» در ایران و افغانستان توسط سازمان ملل و کشورهای دموکراتیک شده است.
خانم محمدی در پایان نامه خود نوشته است: «بدیهی است اراده‌ی مردم ایران برای گذار از حکومت دینی استبدادی و دستیابی به دموکراسی، آزادی و برابری نیاز به جلبِ همکاری و حمایتِ جریانات دموکراسی‌خواه، نهادهای بین‌المللیِ حقوق بشری و توجه سازمان ملل متحد است. انتظاری که با برداشتنِ گامِ نخستِ جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی به امیدی ملی و جهانی خواهد انجامید.»
نرگس محمدی امروز همچنین در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد جمعه خونین زاهدان گفت که جمهوری اسلامی، زندگی را از مردم ایران دریغ و آن را به یک «حسرت» تبدیل کرده است.
محمدی در این بیانیه یاد کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان و حادثه اخیر انفجار معدن زغال سنگ طبس را گرامی داشته و نوشته است: «مردم ایران زندگی می‌خواهند و جمهوری اسلامی از آن‌ها زندگی می‌ستاند.»

 

۱۰ مهر ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی