امروز:   مهر ۲۵, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
اکتبر 2024
د س چ پ ج ش ی
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
آخرین نوشته ها

مینا ایزدیار، بنیان‌گذار انجمن تالاسمی ایران و مادر بیماران تالاسمی

مینا ایزدیار؛ استاد دانشگاه و پزشک اطفال در زمینه خون‌شناسی و سرطان‌شناسی ایرانی بود. او از سال ۱۳۶۲ تلاش خود را برای تشکیل انجمن تالاسمی ایران شروع کرد و در سال ۱۳۶۸ این انجمن را بنیان گذاشت و بطور رسمی به ثبت رساند…./

****

نهم مهرماه ۱۳۲۸ خورشیدی یادآور زادروز دکتر مینا ایزدیار، دانشمند زرتشتی، بانوی نیک‌اندیش بنیان‌گذار انجمن تالاسمی ایران است.

مینا ایزدیار ( زاده ۹ مهر ۱۳۲۸ کرمان — درگذشته ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ آمریکا ) دوره ابتدایی را در کرمان و تهران گذراند.

در سال ۱۳۴۶ با رتبه ۱۳ کشوری در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و همچنین با رتبه ۸۰ کشوری در دانشکده پزشکی دانشگاه شیراز قبول شد و در این بین، دانشگاه تهران را برای ادامه راه برگزید.

دکتر ایزدیار، رییس گروه موسسان انجمن تالاسمی ایران و ریاست هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران، با درایت خود نقش بسیار بارزی در راه‌اندازی این نهاد حمایتی داشت. او از سال ۱۳۶۲ تلاش خود را برای تشکیل انجمن تالاسمی ایران شروع کرد و در سال ۱۳۶۸ این انجمن را بنیان گذاشت و بطور رسمی به ثبت رساند.

بعد از گذشت ۲۴ سال از تاسیس این نهاد حمایتی، ایران تنها کشور در حال توسعه‌ای است که تمام مبتلایان تالاسمی در آن شناسایی و تحت پوشش انجمن تالاسمی قرار گرفته‌اند. ایران به عنوان اولین کشور در حال توسعه، الگوی پیشگیری از تالاسمی را برای سایر کشورها ایجاد کرده است که همه این دستاوردها مرهون زحمات دکتر ایزدیار و همکاران اوست.

مجموعه تلاشهای منجر به تشکیل انجمن تالاسمی ایران الگویی شد برای ایجاد این نوع سازمان های حمایتی از بیماران دیر درمان که دکتر مینا ایزدیار در برخی از آنها بطور مستقیم یا غیر مستقیم نقش داشت.

خاطره این پزشک بلندهمت هرگز از یادها نخواهد رفت و تا زمانی که حتی یک بیمار تالاسمی در ایران به درمان نیاز دارد، نام او و خاطره همت والایش در اذهان باقی خواهد ماند.

▫️دکتر مینا ایزدیار در ۶۴ سالگی درگذشت.

۱۵ مهر ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی