امروز:   تیر ۸, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
ژوئن 2024
د س چ پ ج ش ی
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
آخرین نوشته ها

سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات: افزایش سرکوب‌ها در ماه مه

سازمان “دفاع از جریان آزاد اطلاعات” (DeFFI) گزارش ماهانه از سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران را منتشر کرد. روزنامه‌نگاران و رسانه‌های ایرانی در ماه مه ۲۰۲۴ با وسیع‌ترین برخوردهای قضایی و امنیتی مواجه شدند…./

****

سازمان “دفاع از جریان آزاد اطلاعات” روز شنبه ۱ ژوئن (۱۲ خرداد) در گزارش آماری ماهانه خود در ماه مه سال ۲۰۲۴ مواردی از سرکوب رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران در ایران را در دوره زمانی اول تا ۳۱ ماه مه مستند کرد. این گزارش با استناد به ۳۵ پرونده جدید مستندشده و ۴۶ پرونده مطبوعاتی تهیه شده است.

بر اساس گزارش این سازمان در ماه مه روزنامه‌نگاران و رسانه‌های ایرانی برای دومین ماه متوالی یکی از وسیع‌ترین برخوردهای قضایی و امنیتی را در سال ۲۰۲۴ تجربه کردند.

به گفته سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش در سقوط “پرابهام” هلی‌کوپتر حامل آنها باعث احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران شده است.

نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی در واکنش به مرگ رئیسی صدها شهروند را در سراسر ایران احضار، بازداشت و یا در تماس‌های تلفنی تهدید کردند و ده‌ها صفحه اینستاگرامی توقیف شد.

در بخشی از گزارش ۵۸ صفحه‌ای سازمان “دفاع از جریان آزاد اطلاعات” آمده است که ماه مه با تداوم حبس دست‌کم هفت روزنامه‌نگار در زندان‌های ایران آغاز شده است. ویدا ربانی و شیرین سعیدی در زندان اوین، نسرین حسنی در زندان بجنورد، پریسا صالحی در زندان کچوئی کرج و کامیار فکور، روح‌الله نخعی و مهدی افشارنیک در زندان اوین، ابتدای ماه مه در زندان محبوس بودند.

سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات (DeFFI) در ادامه گزارش خود به فشار و سرکوب رسانه در مناطق مختلف ایران هم پرداخته از جمله به شکایت احمد پارسایی‌راد، مدیر منطقه‌ای آب کلاله در استام گلستان، از مجید محمدی، محمدرضا حیدری و علی ملکان، مدیران رسانه‌های “کلاله”، “صدای جوان” و “کلاله شهر من” به‌دلیل انتقاد از قطعی مکرر آب شهری در کلاله و ناتوانی مسئولان دولتی در تامین آب شرب شهروندان شکایت کرد.

بر پایه پرونده‌های مستندشده توسط دفاع از جریان آزاد اطلاعات، در ماه مه ۲۰۲۴ (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳)، روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌ای و رسانه‌ها شامل ۱۰ زن، ۲۷ مرد و پنج رسانه بوده و دست‌کم در ۴۲ مورد برخوردهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی را تجربه کردند. تعداد برخوردهای قضایی و امنیتی با روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌ای و رسانه‌ها در ماه ژانویه ۴۸، در ماه فوریه ۴۹، در ماه مارس ۲۰ و در ماه آوریل ۴۶ مورد بوده است.

نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی تنها در طول یک ماه، دست‌کم ۴۱ بار حقوق قانونی روزنامه‌نگارانی که مورد پیگرد قرار گرفته بودند را نقض کردند. شمار تخلفات نهادهای قضایی و امنیتی در پرونده‌های مطبوعاتی در ماه ژانویه ۳۹ مورد، در ماه فوریه ۵۸ مورد، در ماه مارس ۲۹ مورد و در ماه آوریل ۴۵ مورد بوده است./ دویچه وله

۱۴ خرداد ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی