امروز:   تیر ۳, ۱۴۰۳    

سازمان ملل: خشونت علیه کودکان به‌ویژه در غزه و سودان به‌شدت افزایش داشته است

سازمان ملل می‌گوید خشونت علیه کودکان در طول درگیری‌های نظامی هرگز به اندازه سال ۲۰۲۳ نبوده است. در جنگ غزه نقض حقوق کودکان بی‌سابقه گزارش شده است. به همین دلیل ارتش‌های اسرائیل و سودان در «فهرست شرم» قرار گرفتند..سازمان ملل به‌رغم ناقص بودن داده‌ها در غزه، توانسته است مرگ دو هزار و ۱۴۱ کودک فلسطینی در نوار غزه را در سال ۲۰۲۳ تأیید کند که دو هزار و ۵۱ نفر آن‌ها بین ۷ اکتبر تا ۳۱ دسامبر گذشته کشته شدند…../

****

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود درباره خشونت علیه کودکان گفته است: «در سال ۲۰۲۳، خشونت علیه کودکان در درگیری‌های مسلحانه با افزایش تکان‌دهنده ۲۱ درصدی به سطوح شدیدی رسید.»

این گزارش که قرار است پنج‌شنبه ۲۴ خرداد / ۱۳ ژوئن به‌طور رسمی منتشر شود، تصریح کرده است که سازمان ملل ۳۰ هزار و ۷۰۵ گونه تخلف انجام‌شده در سال گذشته، شامل پنج هزار و ۳۰۱ قتل، شش هزار و ۳۴۸ مجروح‌کردن کودکان، هشت هزار و ۶۵۵ مورد استخدام و به‌کارگیری کودکان در درگیری‌های نظامی، پنج هزار و ۲۰۵ مورد جلوگیری از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و چهار هزار و ۳۵۶ مورد آدم‌ربایی را تأیید و ثبت کرده است.

یک مقام ارشد سازمان ملل که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما هرگز به اندازه سال گذشته تخلف علیه کودکان نداشته‌ایم.»

هر ساله به درخواست شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل موارد نقض حقوق کودکان (زیر ۱۸ سال) را در میان ۲۰ منطقه درگیری در جهان فهرست می‌کند و با انتشار ضمیمه‌ای «فهرست شرم» افراد و نهادهای مسئول این تخلفات را هم ارائه می‌کند.

در این گزارش تأکید شده است که در سال ۲۰۲۳، کودکان «اولین کسانی بودند که تحت تأثیر افزایش و تشدید بحران‌ها قرار گرفتند و این با بی‌اعتنایی کامل به حقوق کودکان، به‌ویژه حق زندگی آن‌ها مشخص می‌شود.»

این بیانیه به‌ویژه تأکید می‌کند که درگیری‌ها در غزه و اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی منجر به نقض حقوق کودکان «در مقیاس و شدت بی‌سابقه» شده است و با حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و حملات تلافی‌جویانه اسرائیل، ۱۵۵ درصد افزایش داشته است.

در این گزارش، آنتونیو گوترش که در سال‌های اخیر به‌دلیل بی‌توجهی به کشتارهای اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفته بود تصمیم گرفت ارتش اسرائیل را به دلیل کشتار و مجروح‌کردن کودکان و حملات به مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها در غزه و استفاده از سلاح‌های مرگبار در مناطق پرجمعیت، به «فهرست شرم» اضافه کند.

این گزارش هفته گذشته از سوی سفیر اسرائیل در سازمان ملل فاش شد و او آن را «منزجرکننده» خواند.

سازمان ملل به‌رغم ناقص بودن داده‌ها در غزه، توانسته است مرگ دو هزار و ۱۴۱ کودک فلسطینی در نوار غزه را در سال ۲۰۲۳ تأیید کند که دو هزار و ۵۱ نفر آن‌ها بین ۷ اکتبر تا ۳۱ دسامبر گذشته کشته شدند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که «بیش از ۲۳ هزار تخلف جدی» که گفته می‌شود «همه طرف‌های درگیری» مرتکب شده‌اند در انتظار تأیید سازمان ملل قرار دارند؛ از جمله سه هزار و ۹۰۰ مورد علیه کودکان اسرائیلی (عمدتاً کودکان مجروح‌شده در ۷ اکتبر) و ۱۹ هزار و ۸۸۷ تخلف علیه کودکان فلسطینی (شامل ۹ هزار و ۱۰۰ کشته).

مقام ارشد سازمان ملل هشدار داد که «تأیید این موارد زمان زیادی طول خواهد کشید».

در «فهرست شرم» همچنین حماس و گردان‌های قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین نیز قرار دارند که به‌ویژه در قتل، مجروح‌کردن و ربودن کودکان در ۷ اکتبر نقش داشتند.

این گزارش به جنگ سودان هم پرداخته است که از آوریل ۲۰۲۳ توسط ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان و شبه‌نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع (FSR) به‌رهبری معاون سابق او، ژنرال محمد حمدان داگلو، به‌راه افتاده است.

این گزارش حاکی از «افزایش شگفت‌انگیز ۴۸۰ درصدی» تخلفات جدی علیه کودکان سودان در سال ۲۰۲۳ است. یک‌هزار و ۷۲۱ نقض جدی علیه یک‌هزار و ۵۲۶ کودک، از جمله کشتن ۴۸۰ کودک و زخمی کردن ۷۶۴ کودک دیگر، ثبت شده است.

آنتونیو گوترش با اشاره به افزایش «وحشتناک» این آمار، نام ارتش سودان و شبه‌نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع را هم در «فهرست شرم» قرار داده است.

بیشترین نقض حقوق کودکان در سودان به‌ترتیب قتل و مجروح‌کردن آن‌ها، حمله به مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها، تجاوز جنسی و سایر خشونت‌های جنسی و همچنین به‌کارگیری ده‌ها کودک در جنگ علیه طرف مقابل، بوده است.

آنتونیو گوترش گفت: «من بسیار نگران تشدید خشونت‌های بین‌ جوامع مختلف، از جمله حملات مرتبط با قومیت‌ها و آوارگی جمعی کودکان هستم.»

در این گزارش همچنین ارتش روسیه و «گروه‌های مسلح وابسته» به آن که یک سال پیش به «فهرست شرم» اضافه شده بودند، همچنان در این فهرست قرار دارند. براساس آمار تأیید شده در این گزارش، آن‌ها در سال ۲۰۲۳ در اوکراین ۸۰ کودک را کشته و ۳۳۹ کودک را مجروح کردند.

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی