امروز:   تیر ۸, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
ژوئن 2024
د س چ پ ج ش ی
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
آخرین نوشته ها

از زندانیان بند ۶ اوین برای ساختن بند ۷ «بیگاری می‌کشند»

تعداد زیادی از زندانیان سیاسی بند ۶ اوین که معروف به «بند کارگری» است، از هشت صبح تا عصر و گاهی تا هشت شب مجبور به کار و درواقع بیگاری برای بازسازی بندهای تخریب شده و نیمه سوخته بند ۷ شده‌اند. این زندانیان با وجود بی‌تفاوتی زندانبانان آنهم بدون تجهیزات لازم با دمپایی و بدون لباس ایمنی در ساختمانی مخروبه کار می‌کنند که هرآن در خطر هرگونه سانحه‌ای قرار دارند…

***

▫️تعداد زیادی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۶ زندان اوین که به «بند کارگری» شناخته می‌شود، مجبور شده‌اند در بازسازی بندهای تخریب شده بیگاری کنند و افرادی که سر باز زده‌اند، به اجبار به بندهای ۴ و ۸ منتقل شده‌اند.

▫️یک زندانی سیاسی که قبلا در بند ۶ محبوس بوده و از موضوع مطلع است به بی‌بی‌سی گفت: «پیش از شروع مرمت بند ۷، زندانیان بند ۶ را به امور فنی، نظافت، باغبانی، باربری و این دست کارها در زندان مشغول می‌کردند که به خودی خود بیگاری محسوب می‌شد، اما از زمانی‌ که ساخت بند ۷ شروع شده، زندانیان از هشت صبح تا عصر و گاهی تا هشت شب مشغول به کار هستند. این زندانیان با دمپایی و بدون لباس ایمنی در ساختمانی مخروبه کار می‌کنند و همه می‌دانند اگر سانحه‌ای اتفاق بیفتد با وجود بی‌تفاوتی زندانبانان ممکن است دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر بشوند.»

▫️به گفته این زندانی، مسئولان زندان و رئیس بند ۶ زندانیان مالی را تهدید کرده‌اند یا باید کار کنند یا هزینه‌هایی را به بند پرداخت کنند، در غیر این‌ صورت به بندی دیگر یا زندان تهران بزرگ منتقل خواهند شد: «زندانیان مالی نیز از ترس منتقل‌شدن به زندان تهران بزرگ تن به این بیگاری می‌دهند.» به گفته این منبع، زندانیان مالی بند ۶ بر خلاف بند ۴، توان مالی کمی دارند و جرائم مالی‌شان کوچک است، به همین جهت بند ۶ را به‌عنوان بند کارگران می‌شناسند.

▫️این زندانی توضیح می‌دهد در بند ۶ چون زندانیان توانایی هزینه کردن برای بند را ندارند، تنها یک اتاقک کوچک وسط سالن بند وجود دارد که جز برای مراسمی مانند دعا و دیگر مراسم‌های مذهبی کاربرد دیگری ندارد. باشگاه ورزشی و کتابخانه بند ۶ هم با کشیدن یک دیوار وسط یک اتاق خالی به دو قسمت تبدیل شده است. این در حالی است که بند ۴، محل نگهداری زندانیان مالی کلان، به گفته این منبع ۴ اتاق مبله، یک سالن مختص امور فرهنگی با کتابخانه‌ای بزرگ و کارگاه‌های آموزشی مختلف دارد.

▫️این زندانی سیاسی می‌گوید پس از آنکه تصمیم گرفتند تعداد زندانیان مالی بند ۶ را افزایش دهند، آنها را به‌اجبار به بندهای ۴ و ۸ منتقل کردند. نکته نگران‌کننده‌تر این است که بعد از انتقال به بندهای دیگر، نه تنها تقسیم‌بندی زندانیان بر اساس تفکیک‌ جرائم را اجرایی نمی‌کنند، بلکه به‌دلیل تراکم، زندانیان این بند مجبور به «کف‌خوابی» اتاق‌ها یا راهروها شده‌اند.

▫️این زندانی سیاسی می‌گوید: «بدترین اتفاق برای یک زندانی این است که به جایی خو گرفته باشد و یک‌مرتبه او را جابجا کنند.»

بیش از یک سال و نیم از آتش‌سوزی زندان اوین می‌گذرد و روایت مسئولان این زندان و قوه قضائیه فقط این بوده که در قرنطینه بند ۷ «درگیری، شورش، تخریب و آتش‌سوزی» رخ داده اما این روایت سوالات بسیاری را بی‌پاسخ گذاشته است از جمله آنچه در شب آتش‌سوزی در بندهای دیگر اوین گذشت.

اکنون ساختمان‌های سوخته به معضل جدیدی برای زندانیان بند ۶ بدل شده‌اند.

*گزیده گزارشی از فرزاد سیفی‌کاران

@kaleme

۱۹ خرداد ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی