امروز:   تیر ۳, ۱۴۰۳    

حمید نوری جنایتکاری که با دو شهروند سوئدی مبادله شد

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه از آزادی حمید نوری، از مسئولان قضایی جمهوری اسلامی زندانی درسوئد و از عاملان کشتار ۶۷ خبر داد. هم‌زمان نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد که دو زندانی پیشین سوئد در ایران در پروازی به مقصد این کشور هستند. این مبادله با میانجی‌گری عمان انجام شده است…./

غریب‌آبادی در پیامی نوشت حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. او آزادی حمید نوری را «موفقیتی» برای رژیم جمهوری اسلامی خواند و نوشت «این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان، است.»

هم‌زمان نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد که دو زندانی پیشین سوئد در ایران در پروازی به مقصد این کشور هستند.

به گزارش رویترز، اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد گفت: «می‌توانم اعلام کنم که یوهان فلودروس و سعید عزیزی، دو زندانی پیشین سوئد در ایران در هواپیما به مقصد سوئد هستند.»

خبرگزاری رسمی عمان نیز ظهر روز شنبه با انتشار خبر تبادل زندانی میان ایران و سوئد با میانجی‌گری عمان، اعلام کرد که زندانیان دو کشور از تهران و استکهلم به مسقط انتقال داده شدند تا اقدامات لازم برای بازگشت آن‌ها به کشورهایشان انجام شود.

رسانه‌های ایران به نقل از وزارت امور خارجه عمان نوشته‌اند: «در راستای دستورات سلطان هیثم بن طارق و در پاسخ به تماس‌های دولت‌های ایران و سوئد برای حل مشکلات اتباع زندانی این دو کشور، تلاش‌های دولت عمان به توافق تبادل میان دو کشور منتهی شد.»

حمید نوری دادیار سابق قوه‌ قضاییه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد بازداشت شد.

حمید نوری به اتهام مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی از جمله اعضای سازمان مجاهدین در تابستان سال ۱۳۶۷ طی جلساتی در دادگاه سوئد محاکمه و در نهایت به حبس ابد محکوم شد.

روند دادگاه تجدید نظر حمید نوری از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور از دادگاه تجدیدنظر او در آبان گذشته برگزار شد و در نهایت این روند در روز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید.

در پایان دادگاه تجدیدنظر، دادگاه با صدور قراری اعلام کرد که حکم نهایی درباره پرونده حمید نوری در روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر ۱۴۰۲) صادر و در دسترس قرار گرفت.

اسفند سال گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تایید کرد.

پس از قطعی شدن حکم حبس ابد حمید نوری از سوی دیوان عالی این کشور، وی به یک سوئیت امنیتی منتقل شد.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی