امروز:   تیر ۱۲, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
جولای 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
آخرین نوشته ها

مهم ترین اخبار و رویدادهای خرداد ماه

خرداد داغ در ایران با برخوردهای وحشیانه با زنان بدون حجاب همراه بود و حتی انتخابات ریاست جمهوری هم مانع رفتارهای غیر انسانی ماموران گشت ارشاد نشد؛ اما زنان همچنان به مبارزه مسالمت‌آمیز خود برای پوشش اختیاری ادامه می‌دهند به حدی که مجید امامی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفته “بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کشف حجاب در تهران داریم” جمعیت زنانی که در خیابان‌ها حجاب ندارند بسیار بیشتر از آن است که حکومت بتواند با آنها “برخورد مجرمانه” داشته باشد و برای همین نیز باید خودداری زنان از داشتن حجاب اجباری را “به سمت تخلف‌انگاری برد تا امکان برخورد به‌وجود بیاید.” …../

****

🔸 نگاهی به آمارهای حقوق بشری درباره زنان
با استناد به آمار سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی ماه می ۲۰۲۴ دست‌کم ۴ زن در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند. همچنین ۱۴ فعال زن بازداشت و ۱۷ فعال زن به حبس محکوم شده‌اند. در ماه گذشته دست‌کم ۱۳ مورد زن‌کشی نیز در شهرهای مختلف ایران ثبت شده است.

🔸 زن‌کشی
۲۹ خرداد یک زن جوان ۲۱ ساله در جریان مشاجره توسط همسر ۲۴ ساله خود در قزوین خفه شده است.
اسماء پیشدار ۲۸ خرداد در بندرعباس توسط همسرش به قتل رسیده و جسدش به آتش کشیده شد.
۲۳ خرداد لیلا پایمرد در روستای «شلیم‌جاران» از توابع پیرانشهر پس از درخواست طلاق توسط همسرش به آتش کشیده و ۲۷ خرداد در نتیجه شدت جراحات ناشی از سوختگی در بیمارستان درگذشت.
۱۷ خرداد یک دختر به دلیل رابطه با یک پسر جوان، به دست عموی خود در ایرانشهر با شلیک اسلحه ساچمه‌ای به قتل رسید.
یک زن ۲۵ ساله ۱۶ خرداد در تهران توسط همسرش با ضربات چاقو به قتل رسید. قاتل انگیزه قتل را خودداری همسرش از تامین مالی او جهت خرید مواد مخدر اعلام کرد.
یک زن میانسال در جریان مشاجره توسط همسرش در تبریز کشته شد.
یک زن جوان توسط همسرش در شهرستان نظرآباد البرز کشته شد. انگیزه قاتل از ارتکاب جرم “اختلافات خانوادگی” عنوان شده است.
انگیزه‌هایی که جان زنان را می‌گیرد عبارت است از : «شک»، «درخواست طلاق»، «امتناع از تامین مالی شوهر»، «چگونگی انجام کار خانگی»، «امتناع از سکس»

🔸 زنان و اشتغال
طی اعتراضات بازنشستگان در خردادماه شاهد اعتراض زنان بازنشسته نیز بودیم. این اعتراض به «تامین اجتماعی»؛ مطابق با قانون بیمه تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری است که شرایط بازنشستگی برای زنان با ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ سال سابقه، با توجه به سن، نوع بیمه و سابقه پرداخت حق بیمه متفاوت است و سبب شده در میزان مستمری افراد تغییراتی ایجاد شود. یک زن بازنشسته گفته: زمانی که ما شاغل بودیم تفاوتی با آقایان در زمینه‌ی کسورات بیمه نداشتیم چرا الان ما زنان بازنشسته نباید مزایایی مثل عائله‌مندی و حق اولاد داشته باشیم؟

از دیگر سو سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، گفت «در کشورهای دیگر تعداد مردان فارغ‌التحصیل در رشته‌های فنی، مهندسی و ریاضی بیشتر از زنان است؛ اما در ایران، این وضعیت برعکس است. این موضوع یک مزیت برای کشور محسوب می‌شود ولی در ایران از این مزیت بهره‌برداری نمی‌شود. طبق آمار جهانی، ۲۲ درصد زنان فارغ‌التحصیل این رشته‌ها در شرکت‌های مربوطه مشغول فعالیت هستند. این آمار در ایران حدود پنج درصد است》.

همچنین کارگروه تخصصی تدوین سازوکار اجرایی شغل منعطف بانوان با ریاست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دبیری معاونت اشتغال وزارت کار و تعدادی از دستگاه‌های متولی حوزه اشتغال به عنوان اعضای ثابت، به صورت رسمی آغاز به کار کرد!

🔸 زنان و آسیب‌های اجتماعی
معاون زنان رییس‌جمهور از اجرای طرح زنان برای زنان در راستای آسیب‌زدایی و کاهش آسیب‌های حوزه زنان خبر داد و گفت: شورای هماهنگی مقابله با آسیب‌های اجتماعی بانوان برای کمک به فرزندان زنان زندانی تشکیل شده است. قصد داریم با همکاری بانوان خیر از طریق حمایت‌های تربیتی و درسی به کاهش این آسیب‌ها کمک کنیم. گروه زنان
برای زنان به این منظور ایجاد شده است.

🔸 ورزش زنان
فرزانه فصیحی جهت شرکت در المپیک پاریس در اسلوونی به رقابت در ماده ۱۰۰ متر پرداخت و قهرمان شد.
همچنین مبینا فلاح کماندار ایران با صعود به جمع هشت ورزشکار برتر مسابقات کسب سهمیه در ترکیه به المپیک ۲۰۲۴ راه پیدا کرد.
مهسا علوی در مسابقات شطرنج سریع آلماتی قزاقستان در رده سنی زیر ۱۶ سال قهرمان شد.
تیم ملی والیبال زیر ۱۸ سال ایران نیز در رقابت‌های قهرمانی آسیای مرکزی به نخستین مدال تاریخ والیبال رده‌های سنی دختر دست یافت.
علاوه بر این تیم ملی دوومیدانی ایران در مسابقات غرب آسیا قهرمان شد./کانال علمی مطالعات زنان

 

۶ تیر ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی