امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

مراسم سالگرد درگذشت مریم میرزاخانی برگزار می شود

روز یکشنبه ۲۴ تیرماه ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.مریم میرزاخانی برنده مدال فیلدزو نابغه ریاضی ایرانی ۲۳ تیرماه سال گذشته پس یک دوره تحمل بیماری سرطان در یکی از بیمارستان های کشور آمریکا درگذشت.بمریم میرزاخانی استاد دانشگاه استنفورد بود و وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز بود.

 

 

 

***

 

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم سالگرد درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایرانی روز یکشنبه ۲۴ تیرماه ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

مریم میرزاخانی برنده مدال فیلدزو نابغه ریاضی ایرانی ۲۳ تیرماه سال گذشته پس یک دوره تحمل بیماری سرطان در یکی از بیمارستان های کشور آمریکا درگذشت.

وی در سال ۲۰۱۴ به دلیل کار در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در رشته ریاضیات است.

مریم میرزاخانی استاد دانشگاه استنفورد بود و وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز بود.

این نابغه ریاضی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ و جایزه کلی بود.

زمینه تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته بود.

مریم میرزاخانی دردوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی جایزه نمره کامل شد.

وی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و همچنین نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت و نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمره کامل گرفت.

وی سپس در سال ۱۹۹۹ کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکتری خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت.

از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیده سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشته ریاضیات تجلیل شده بود.

۲۴ تیر ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی