امروز:   شهریور ۲۴, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
سپتامبر 2024
د س چ پ ج ش ی
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
آخرین نوشته ها

نهاد سیاسی، زنان را جا گذاشت!

یک‌روز پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری و پس از سروصدا و مناقشه بسیار درباره آنچه زنان در ایران از سر می‌گذرانند، کارشناسان مطالعات جنسیت و سیاستمداران پیشین دور هم جمع شدند تا از شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و… زنان بگویند…

***

پژوهشگران اجتماعی و حوزه جنسیت در کنفرانس «سیاست‌گذاری جنسیتی و قدرت زنان» مطرح کردند: نهاد سیاسی، زنان را جا گذاشت

🔹در کنفرانس «سیاست‌گذاری جنسیتی و قدرت زنان؛ ادغام اجتماعی و برقراری عدالت» که توسط کمیته مطالعات زنان انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد، سخنرانان در پنل‌های تخصصی به موضوعاتی مانند ناهمترازی قدرت سیاسی – اجتماعی زنان در کشور، مطالعات زنان، تجربه زیسته مدیران عالی‌رتبه زن در کشورهای اسلامی، سیاست‌گذاری‌های جنسیتی، تمایز و تشابه موقعیت‌های سیاسی زنان و مردان در نظام‌های پدرسالار، جنسیت و سیاست در جهان و… پرداختند. این کنفرانس دو مهمان خارجی هم داشت که به‌صورت آنلاین در آن شرکت کردند؛ پروفسور درود دالرآپ، استاد علوم سیاسی دانشگاه استکهلم که درباره جنسیت و سیاست در جهان صحبت کرد و دیگری ریوین کنل، استاد جامعه‌شناسی بازنشسته دانشگاه سیدنی، عضو مادام‌العمر اتحادیه آموزش عالی کشور که سخنرانی‌اش درباره مردانگی و قدرت زنان بود.

بنیان‌گذار انجمن علوم سیاسی ایران که یکی از سخنران‌های پنل تخصصی این کنفرانس بوئ، از ناهمترازی قدرت سیاسی ـ اجتماعی زنان در ایران؛ جاماندگی  و بدکارکردی نظام سیاسی گفت: «به‌طورکلی تحولاتی که در سال‌های اخیر رخ داده، فضای مساعدی را برای زنان فراهم کرده است، حدود هفت، هشت سالی بود که حوزه مطالعات زنان، همچنین سهم و جایگاه آنها در حوزه سیاست‌گذاری و اجرا به حاشیه رفته بود و حالا در دولت جدید امیدواریم که مسیر برای فعالیت‌های زنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هموارتر شود.»

«در سطح تعامل مردم با همدیگر، مشکلی وجود ندارد و اصلاً جنسیت مدنظر قرار نمی‌گیرد. زنان در همه‌جا دیده می‌شوند. در این سطح زنان باتوجه به توانمندی‌های‌شان از منزلت و جایگاه مناسب‌تری برخوردارند و موانع کمتری هم دارند، اما در سطح حاکمیتی و حکومتی است که با ورود نظام سیاست‌گذاری به عرصه تنظیم‌گری مناسبات برای زنان مشکل ایجاد می‌کند. اینجاست که تبعیض قائل می‌شوند و زنان ورود کمتری دارند.»

متن کامل گزارش:

https://hammihanonline.ir/fa/tiny/news-18138

#مطالعات_زنان

۱۸ تیر ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی