امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

میلیون‌ها کودک از گرسنگی یا سوءتغذیه رنج می‌برند

Jemen Krieg | unterernährte Kinder (Reuters/K. Abdullah)دستکم یک سوم کودکان زیر پنج سال یعنی ۲۰۰ میلیون دختر و پسر خردسال به اندازه کافی غذا نمی‌خورند یا تغذیه باکیفیت و صحیح ندارند. یونیسف می‌گوید این دلیل سوءتغذیه، اضافه وزن یا لاغری مفرط این بچه‌هاست. دستکم یک سوم کودکان زیر پنج سال در جهان، یعنی ۲۰۰ میلیون دختر و پسر خردسال به اندازه کافی غذا نمی‌خورند یا تغذیه با کیفیت ندارند. یونیسف می‌گوید آنها به همین دلیل دچار سوءتغذیه، اضافه وزن یا لاغری مفرط هستند…

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی می‌گوید دو سوم بچه‌های شش ماهه تا دو ساله در دنیا به مواد غذایی مناسب برای رشد جسمی و ذهنی خودشان دسترسی ندارند. گزارش یونیسف در آستانه ۱۶ اکتبر، روز جهانی تغذیه منتشر شده است.
کارشناسان امر هشدار می‌دهند که مغز بچه‌ها با غذای بد یا ناکافی، به خوبی رشد نمی‌کند و آنها بعدا در یادگیری دچار مشکل خواهند شد؛ ضمن آن که سیستم ایمنی بدن آنها آن چنان ضعیف می‌شود که با کوچک‌ترین بیماری از پا در می‌آیند.
خانم هنریتا فوره، مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: «با وجود همه پیشرفت‌های تکنولوژیکی، فرهنگی و اجتماعی در سال‌های اخیر، ما از یک واقعیت اساسی غفلت کرده‌ایم؛ این که اگر کودکان بد تغذیه شوند، بد زندگی خواهند کرد.»
این مقام یونیسف هشدار داده که باید راه و روش تشخیص سوءتغذیه و مقابله با آن تغییر کند: «مسئله این نیست که بچه‌ها به اندازه کافی غذا بخورند، بلکه اصل مطلب این است که آنها درست تغذیه شوند.»

گزارش یونیسف اشکال مختلف سوء‌تغذیه کودکان را فهرست کرده است. ۵۰ میلیون کودک از کم‌غذایی رنج می‌برند و بسیار لاغرند. ۴۰ میلیون بچه زیر پنج سال اضافه وزن دارند یا چاق هستند. ۱۴۹ میلیون خردسال دیگر به خاطر کمبودهای تغذیه‌ای، به اندازه لازم رشد نکرده‌اند و ۳۴۰ میلیون بچه نیز به عوارض ناشی از کمبود ویتامین یا مواد معدنی مبتلا هستند.
کارشناسان تغذیه بیش از هر چیز از فراگیری مصرف فست فود، جانک فود (هله‌هوله) و نوشیدنی‌های گازدار و شیرین نزد بچه‌ها انتقاد می‌کنند.
این الگوی تغذیه از کشورهای صنعتی فراتر رفته و یونیسف نسبت به آن هشدار می‌دهد. بیش از همه، خانواده‌های فقیر کودکان خود را با خوراکی‌های ارزان، حاضری و بی‌کیفیت سیر می‌کنند. آمار بچه‌ها و نوجوانان بین ۵ تا ۱۹ ساله دارای اضافه وزن، به دلیل مصرف این گونه خوراکی‌ها و نوشابه‌ها، در فاصله سال‌ ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ دو برابر شده است. به طور نمونه در سال ۲۰۱۶، میزان کودکان آلمانی که اضافه وزن داشتند، ۶/ ۲۶ درصد بود که در مقایسه با سال ۱۹۹۰ معادل ۳۷ درصد افزایش داشت.

در گزارش یونیسف آمده که عادات غذایی بد از همان روز نخست زندگی یک نوزاد شروع می‌شود. مثلا گرچه شیر مادر بهترین تغذیه بچه‌هاست اما تنها ۴۲ درصد کودکان زیر شش ماهه شیر مادر می‌خورند. فروش شیرخشک در کشورهایی با درآمد متوسط مثل برزیل، چین یا ترکیه نیز آشکارا بالا رفته و یونیسف، علت امر را بیش از هر چیز ناشی از “تبلیغات و بازاریابی نامناسب” می‌داند؛ امری که موجب شده بچه‌ها بعد از شش ماهگی با غذاهای نامناسب حاضری و کارخانه‌ای تغذیه شوند.

دویچه وله ـ ۲۳ مهر ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی