امروز:   خرداد ۳, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
می 2024
د س چ پ ج ش ی
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

هشتم مارس، روز رزم جهانی زنان علیه نابرابری گرامی باد!

بیانیه اتحاد سراسری بازنشستگان ایران بمناسبت ۸ مارس ۲۰۲۲
شوربختانه زنان در کشورهای جهان سوم بیش از هر جای دیگر از جهان مورد آماج انواع ستم ها و آزارها واقع شده اند، از جمله در کشور ما ایران، و افغانستان زنان همواره با تبعیض و نابرابری های مضاعف و چند گانه از طریق سنت های ارتجاعی و ضد انسانی مواجه بوده، حقوق مدنی و اجتماعی‌‌شان از جهات گوناگون مورد تعرض قرار گرفته است،../

*****

صاحبان قدرت و ثروت، به عنوان حافظان ساختارهای ضد زن که تنها به نفع مناسبات پوسیده‌ی سرمایه‌داری است که با وجود ارتش بیکاران زنان و کار ارزان‌شان، سودهای کلانی به جیب می‌زنند.
به همین دلیل، زنان، علیه چنین ساختاری مبارزه می‌کنند. راه رهایی زنان، مبارزه با فرودستی زنان در جامعه مرد سالار و مبارزه با ستم جنسی و ستم طبقاتی است.
نقش موثر زنان ایرانی درطول تاریخ بخصوص در جنبش‌های اجتماعی صد سال اخیر از صدر مشروطیت تا انقلاب بهمن ۵۷ بر کسی پوشیده نیست. به این دلیل است که به‌رغم تمام تلاش و کوشش حاکمان برای خانه نشین کردن زنان، هر روز که می گذرد نقش اجتماعی زنان کشورمان چشم‌گیرتر می‌شود.
با گسترش آگاهی و مبارزه علیه هرگونه تبعیض، نقش مبارزه زنان در ارتقای جنبش‌های اجتماعی نقش بسیار موثری بوده است.
همچنین، جنبش مستقل زنان میهن ما در سال‌های اخیر دستاورد‌های ارزنده‌ای به همراه داشته است. پیدایش شمار زیادی از تشکل‌های صنفی و اجتماعی، تلاش تحسین برانگیز در زمینه بالا بردن آگاهی اجتماعی، بویژه در میان زنان زحمتکش، در کنار کار گسترده فرهنگی و اجتماعی، بویژه در تحصیلات دانشگاهی وبرتری دانشجویان زن نسبت به دانشجویان مرد بی شک نقش موثری در توسعه جنبش مستقل زنان میهن ما داشته است.علی رغم این برتری حضور زنان در دانشگاههاتنها ۱۵درصد شاغلان را زنان تشکیل می دهد و تمام محدودیت ها وتبعیض در انتخاب رشته های فنی و مهندسی یکی از جفاهای آشکار در حق زنان ایران است ، که به‌رغم محدودیت‌هایی که حاکمیت ایجاد کرده، موفقیت‌های بزرگ زنان میهن ما در عرصه های گوناگون، تحسین جهانیان را بر انگیخته است.
شوربختانه زنان در کشورهای جهان سوم بیش از هر جای دیگر از جهان مورد آماج انواع ستم ها و آزارها واقع شده اند، از جمله در کشور ما ایران، و افغانستان زنان همواره با تبعیض و نابرابری های مضاعف و چند گانه از طریق سنت های ارتجاعی و ضد انسانی مواجه بوده، حقوق مدنی و اجتماعی‌‌شان از جهات گوناگون مورد تعرض قرار گرفته است، از این رو زنان همواره خواهان :

۱. رفع تبعیض و تصویب قوانین منطبق با ارزشهای والای انسانی مانند : اصلاح قوانین ازدواج،حق برابری طلاق ، حق برابری در ارث ،آزادی درحجاب ، حق برابری در شهادت و قضاوت ، حق حضانت فرزند و…

۲. رفع تبعیض از قوانین مربوط به حقوق و دستمزد

۳. حق تشکل یابی و برگزاری تجمع در دفاع از مطالبات زنان

۴. فراهم کردن فضای سالم و مبارزه با خشونت جنسی در محیط کار

۵. دسترسی رایگان و همگانی زنان به تحصیل و حق داشتن شغل بویژه در مناطق محروم

۶. لغو قوانین مغایر با ارزشهای والای انسانی مربوط به زن کشی و قتلهای معروف به ناموسی.

۷. پایان دادن به ازدواج کودکان ( کودک همسری که در واقع تجاوز به کودکان است) و …

۸. آموزش های لازم برای ارتقای بهداشت دختران در سن بلوغ و فراهم آوردن دسترسی به وسایل بهداشتی رایگان

۹. مبارزه با جرائم سازمان یافته علیه زنان مانند: روسپیگری، قاچاق انسان و دیگر جرائم مرتبط با جنسیت زنان

۱۰. آموزش حقوق شهروندی به دختران

۱۱.ماخواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی فعالان زن دربند که هیچ جرمی مرتکب نشده اند هستیم.قوه قضائیه باید به دستگیری فعالان اجتماعی خاتمه دهد.
متاسفانه همچنان بعد از گذشت ۴۳ سال از انقلاب بهمن ۵۷ ،زنان جامعهٔ ما بیش از دوران قبل از انقلاب ، تحت فشار اجتماعی و سیاسی و حقوقی قرار گرفته اند .از این رو اولویت خواست های زنان ایران، لغو تمامی احکام و قوانینی است که زنان را بیکار و خانه نشین کرده اند.
دفاع از حقوق اساسی زنان ایران، وظیفه ای همگانی است .
دفاع از حقوق اساسی زنان، دفاع از انسانیت و اعتلای جامعه است.
دفاع از حقوق اساسی زنان ، دفاع از حقوق برابر زنان با مردان است.
پیروز باد جنبش دفاع از زنان درتمامی عرصه ها

اتحاد سراسری بازنشستگان ایران

۱۷ اسفند ۱۴۰۰

منبع: کانال تلگرامی اتحاد سراسری بازنشستگان ایران

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی