امروز:   تیر ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
ژوئن 2024
د س چ پ ج ش ی
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
آخرین نوشته ها

پیامدهای مبادله حمید نوری برای جنبش دادخواهی چیست؟

مبادله حمید نوری و آزادی‌اش آیا شکستی برای جنبش دادخواهی ایران است؟ عفت ماهباز، نویسنده و از جان‌به‌دربردگان اعدام‌های تابستان ۶۷ پاسخ می‌دهد… ماهباز می‌گوید دادگاه نوری باعث شد جنایت ۶۷ در تاریخ ثبت شود و این یک پیروزی برای جنبش دادخواهی ایران است و معتقد است علی‌رغم مبادله نوری با زندانیان سوئدی «دادخواهان همچنان بر داد خواهند کوبید.»…

***

عفت ماهباز، نویسنده و از جان‌به‌دربردگان کشتار ۶۷ است که در آن تابستان در اوین زندانی بود. او می‌گوید با وجود معامله بازگرداندن نوری به ایران «دادخواهان همچنان بر داد خواهند کوبید.»
حمید نوری ـ معروف به حمید عباسی ـ عصر شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳/ ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ در جریان مبادله با دو زندانی/گروگان در زندان‌های جمهوری اسلامی، به ایران بازگشت. نوری به عنوان دادیار زندان گوهردشت یکی از دست‌اندرکاران شکنجه و اعدام زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ و به ویژه ۱۳۶۷ است.

نوری آبان ۱۳۹۸/ نوامبر ۲۰۱۹ هنگام ورود به سوئد بازداشت شد. محاکمه او با حضور بازماندگان، خانواده زندانیان اعدام‌شده و زندانیانی که او را در زندان دیده بودند، ۹۲ جلسه طول کشید. او نخستین فرد از دست‌اندرکاران شکنجه و کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ است که محاکمه و محکوم می‌شود. در جریان رسیدگی به اتهام او چندین مرتبه نام ابراهیم رئیسی، از اعضای هیئت مرگ و رئیس‌جمهوری پیشین ایران به میان آمد که چندی پیش در سانحه سقوط بالگرد کشته شد. دادگاه بدوی و تجدیدنظر هر دو نوری را به حبس ابد محکوم کردند.

مبادله او با سعید عزیزی و یوهان فلودرس چه دلالت‌هایی دارد؟ آیا انتظارش می‌رفت؟ و بالاخره، آیا آزادی او شکستی برای جنبش دادخواهی ایران بود؟ «زمانه» این پرسش‌ها را با عفت ماهباز، نویسنده و از جان‌به‌دربردگان اعدام‌های تابستان ۶۷ در میان گذاشت.

به باور ماهباز، دادگاه نوری باعث شد جنایت ۶۷ در تاریخ ثبت شود و این یک پیروزی برای جنبش دادخواهی بود. در مورد معامله بین ایران و سوئد نیز او می‌گوید برایش شک‌آور نبود که این مبادله صورت گرفته است. او می‌گوید با این وجود «دادخواهان همچنان بر داد خواهند کوبید.»

زمانه
۲۸ خرداد ۱۴۰۳

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی